Storytelling verhaal nummer 2: Waarom ben ik hier?

 In Blog

Storytelling. 5 verhalen die je moet kunnen vertellen.

Verhaal nummer 2: Waarom ben ik hier?

Sonja Barend, de koningin van de talkshow, heeft veertig jaar lang haar best gedaan om anderen hun verhaal te laten vertellen. Nu heeft ze haar eigen verhaal opgeschreven: ‘Je ziet me nooit meer terug’. Het boek is het allerpersoonlijkste verhaal dat ze ooit heeft gemaakt.

Wat begon als een verhaal over de televisie, werd een levensverhaal. Want zo geeft ze zelf aan: “als je op gaat schrijven wat je gedaan hebt, moet je je vooral afvragen waarom je het gedaan hebt, Wat al die jaren je drijfveren en je motieven waren.” Aldus Barend in Het grote Interview van NRC Handelsblad zaterdag 25 februari jl.

Inderdaad. Een verhaal gaat pas leven als het waarom helder is. Een verhaal spreekt pas aan, als de motieven duidelijk zijn.

Ga maar na. Zodra je in contact komt met iemand en je wilt invloed uitoefenen, met welk doel dan ook, dan vraag je om iemands tijd, geld of middelen.

De eerste vraag die we ons dan stellen is: wat heb ik hieraan? En ja, mensen moeten zeker weten wat zij er aan hebben. Maar, mensen gaan pas echt luisteren, als ze weten wat jij eruit haalt.

En dat doe je met het ‘waarom ben ik hier verhaal.” In dit verhaal leg je uit wat je drijfveren zijn, verklaar je waarom je voor dit werk hebt gekozen, hoe je hier bent gekomen. Hou het kort, maar maak het grote plaatje duidelijk waarom jij je tijd in je publiek investeert voor dit onderwerp.

Hoe ontstaat het ‘waarom ben ik hier verhaal’?

In de drukte van alle dag kan het vinden van een waarom ben ik hier verhaal lastig zijn. Vraag jezelf af: waarom heb ik dit gedaan? Neem de tijd om te ontspannen, kijk naar buiten, laat je gedachten de vrije loop. Denk terug aan het moment waarop iemand je apart nam en je bedankte. Bedenk waarom je zo hard werkte al die avonden. Dat is een verhaal. Wanneer heb je voor deze baan gekozen? Wat was er toen aan de hand in je leven en waarom heb je ja gezegd? Dat is een verhaal. Schrijf op waarom je doet wat je doet. Vertel wat je eruit haalt, naast geld – of als het alleen om geld gaat wees hier dan open over en, laat zien hoe de ander hier ook van profiteert.

Wanneer gebruik je het ‘waarom ben ik hier verhaal’?

Gebruik een ‘waarom ben ik hier’ verhaal in een presentatie of een gesprek als je om iets groots vraagt. Wees eerlijk, want als je een oneerlijk verhaal vertelt, doet het meer kwaad dan goed. Het kan verleidelijk zijn om een verhaal te vertellen over je doelen en ambities. Doe dit niet. Graaf dieper en je vindt oprechte motieven. Hiermee maak je beter contact met de mensen die naar je luisteren. Dan geven ze je de kans om te bewijzen dat jij handelt naar je verhalen.

Serie storytelling: verhalen die je moet kunnen vertellen

Dit blog is deel 2 in de serie over storytelling. 5 verhalen die je moet kunnen vertellen. Of je nu wilt overtuigen, adviseren of motiveren met je verhaal. Wil je leren hoe je een goed verhaal opbouwt? Volg dan onze presentatietraining. Meer weten? Kijk op de pagina doe de training. Er start elke maand wel een training maken en geven van presentaties met the Pyramid Principle.

X
X