Storytelling | Het “ik weet wat je denkt” verhaal

 In Blog

“We hebben hier helemaal geen zin in”…

“Laat ik het maar meteen vertellen dame, maar wij hebben hier vandaag helemaal geen zin in!” Ik zal niet snel vergeten hoe, op een warme donderdagochtend om negen uur, in een geblindeerde trainingsruimte acht mannen wat onderuitgezakt mij uitdrukkelijk niet aankeken. De meeste gezichten gesloten. Het bleek uiteindelijk een ‘blessing in disguise’ dat deze deelnemer (laten we hem Mark noemen), mij vertelde dat hij en zijn mededeelnemers er die ochtend met frisse tegenzin zaten. Dat gaf mij de gelegenheid te vragen wat er speelde, wat er in ze omging en het zorgde ervoor dat ik daar in de training rekening mee kon houden en er op in kon spelen. (Het werd uiteindelijk een gezellige en nuttige dag…)

Maar al te vaak is Mark er niet om ons te vertellen wat het publiek denkt, maar niet zegt, wat ze willen weten, maar niet vragen. Soms heeft ons publiek al bedacht wat ze van ons verhaal gaan vinden. Soms hebben ze ook gewoon zin om vroeg thuis te zijn… We doen als presentator enorm ons best, maar we merken dat ons verhaal niet landt.

Je verrast je publiek door hun achterdocht en bezwaren te verwoorden. Door een stem te geven aan hun verborgen bezwaren. Als je er blijk van geeft dat je daar meer over weet, en meer begrip voor hebt, dan zij dachten, dan win je ook sneller hun vertrouwen dat de rest van je verhaal ook wel eens oplossingen zou kunnen bevatten waar zij nog niet aan dachten.

Belangrijk daarbij is dat je de zorgen en bezwaren van je publiek presenteert als volkomen rationeel en begrijpelijk. Dat betekent wel dat je je huiswerk goed moet doen. Bedenk waar jouw publiek van wakker ligt, welke doelen en dromen zij nastreven, welke teleurstellingen zij hebben moeten verwerken. Geef ze erkenning voor de goede dingen die zij al hebben ondernomen, of voor de tegenslag die ze tegenkwamen. Ga tijdens de voorbereiding van je presentatie op de stoel van je publiek zitten en probeer je voor te stellen wat jij zou denken en voelen als je jouw verhaal zou horen. Probeer de zin “Wat ik echt verschrikkelijk vind aan dit verhaal is …” maar eens af te maken. Het mooie aan een goed en oprecht ‘Ik weet wat jij denkt’ verhaal is dat je als maker dwingt om je nog meer te verdiepen in wat jouw publiek beweegt.

Met een goed doordacht en op het juiste moment verteld  ‘Ik weet wat je denkt’ verhaal zorg je ervoor dat je het over de bezwaren van jouw publiek hebt voordat ze verhard zijn in een stellingname.  Je komt een heel eind als je je verplaatst in jouw publiek en hun nog ongestelde vragen beantwoordt in het betoog dat volgt. Veel verder dan jij, en jouw publiek, misschien vooraf dachten.

Het “ik weet wat je denkt” verhaal is het vijfde verhaal in de serie over storytelling. 5 verhalen die je moet kunnen vertellen. Of je nu wilt overtuigen, adviseren of motiveren met je verhaal. 

Storytelling
X
X