Je ziel en zaligheid blootgeven

 In Blog

Of je nu beleidsmedewerker, advocaat, toezichthouder of consultant bent, als je regelmatig teksten schrijft dan kan het soms best een uitdaging zijn om open te staan voor een andere manier van structureren. Of, zoals een deelnemer aan de training het mooi formuleerde: “ik sta niet onwelwillend tegen deze manier van schrijven, maar ik voel wel enorme weerstand.” Want de manier waarop je schrijft is een deel van jou. Je legt je ziel en zaligheid in je stuk. En het schrijven van een helder advies gaat niet over een nacht ijs. Daar denk je goed over na, op hoofdlijnen en op zinsniveau. Want je wilt dat je tekst helder is opgebouwd, alle nodige informatie bevat en ook nog eens goed leesbaar is. Maar hoe doe je dat? Twee tips:

Grijp je verhaal bij de lurven en teken je argumentatie uit

Begin niet direct met schrijven. Teken eerst de structuur van je tekst uit. In onze training laten wij onze deelnemers hun argumenten visualiseren met een Storyboard. Want een Storyboard helpt om je argumenten te ordenen en structuur aan te brengen in je denkwerk. Ook test je met een Storyboard de deugdelijkheid van je argumentatie en het maakt je stuk makkelijk te begrijpen. Door te visualiseren zie je letterlijk hoe de redenering in elkaar zit. De structuur van elke redenering is hiërarchisch. Een argument is altijd een onderbouwing van een stelling en elk argument kun je weer onderbouwen met een ander argument. Je krijgt eigenlijk alleen grip op je verhaal door eerst te tekenen.

Werk pas dan je verhaal uit in een tekst

En dan werk je je Storyboard uit in een beleidsstuk, een brief, een rapport of een advies. Hoe maak je hier dan een lopende tekst van? Het is een kleine stap van een Storyboard naar een tekst, maar wel een die uitleg behoeft. Want het is een andere manier van schrijven dan je gewend bent. En wij mensen zijn toch gewoontedieren en vallen graag terug in oude patronen. Maar ga nou niet je tekst ordenen door lege kopjes te gebruiken zoals inleiding, aanleiding, aandachtspunten, randvoorwaarden, vervolgstappen of conclusie. Dat is toch juist heel helder, hoor ik je denken? Nou nee, want dit zijn inhoudsloze begrippen en je moet eerst het hele stuk lezen, voordat je weet wat de inhoud is.

Werk je tekst uit - gebruik heldere tussenkoppen

Gebruik heldere kopzinnen

Gebruik de uitspraken en argumenten van je storyboard als titels van elke alinea. Want dan weet de lezer direct wat hem te wachten staan. En zo kan de lezer, alleen al door de titels te lezen, de hele strekking van jouw verhaal direct begrijpen. Zo simpel is het. Je hebt een ijzersterk verhaal, en de lezer is overtuigd. Eet smakelijk!

doel behalen zonder presentatieEen ijzersterke strategie voor je jaarplan
X
X