Een inkijkje bij Graydon

oktober 9, 2018
Foto van training bij Graydon

Bij Graydon zetten ze data uit diverse bronnen om in economische, financiële en commerciële inzichten die hun klanten in staat stellen om betere zakelijke beslissingen te nemen en het beter te doen dan hun concurrenten. Maartje Harding, product owner en lid van het team Data Analytics, volgde samen met haar collega’s onze training Een ijzersterk verhaal. Het team leerde in twee dagen om presentaties en rapporten te maken die helemaal aansloten bij wat hun publiek wilde weten.

Van data naar inkijkje
En dat is best ingewikkeld als je zelf helemaal enthousiast bent over de data die je verzamelde, de methodes die je hanteerde, de ideeën die beginnen te leven als je naar al die informatie kijkt. Hoe die klant zijn marketinginspanningen meer kan laten opleveren, beter de klanten kan selecteren om zaken mee te doen. Hoe maak je als analist van een doorkijkje dat je zelf al hebt een inkijkje waar je klant iets aan heeft? Daar werkte het team tijdens de training keihard aan. Ze maakten presentaties die bedoeld waren als kennismaking met een nieuwe klant en rapportages voor bestaande klanten.

Het waren spannende verhalen die verder gingen dan het doorgeven van de data en de analyse. Ze bevatten nu ook een visie, een advies over hoe je als klant verder zou kunnen gaan op basis van de inzichten. Het team had geleerd om dat wat ze zelf zagen op basis van de feiten, ook zo te verwoorden dat klanten zich aangesproken en geadviseerd zouden voelen. Het waren glasheldere en overtuigende verhalen geworden! Bovendien hielp de aanpak ze om gestructureerd samen te werken aan rapporten en presentaties. En dat is waar ik Maartje een aantal weken na de training over sprak.

We nemen echt de tijd samen!
“We maken nu voor elke grote presentatie een Storyboard” vertelde ze door de telefoon. “We zitten dan met het projectteam bij elkaar en nemen echt de tijd om goed ons strategische doel vast te stellen. En altijd op zoek te gaan naar één centrale boodschap voor de ontvanger. We willen nog steeds heel graag heel veel vertellen over wat wij allemaal hebben gedaan en gevonden, en dat doen we ook nog wel. Maar niet nadat we duidelijk en begrijpelijk hebben overgebracht wat de klant er aan heeft of wat wij vinden dat zij er mee zou moeten doen.”

Hartstikke enthousiast
Dat klonk zo leuk dat ik vroeg of ik niet eens langs mocht komen om zo’n teamsessie storyboarden bij te wonen. Dus op een donderdagmiddag zat ik als de spreekwoordelijke ‘vlieg op de muur’ bij Maartje en vier collega’s. Hun opdracht was om een eerste presentatie voor een bijna-klant te maken. Er hing al een groot blad aan de muur en Maartje nam voortvarend de rol van facilitator op zich. Het was mooi om te zien dat het team al behoorlijk geroutineerd de methode toepaste. Uitgebreid stonden ze stil bij hun publiek en bij wat nu hun eigenlijke doel was met deze presentatie. Iedereen deed zijn zegje. Niet in de laatste plaats omdat Maartje ook af en toe iedereen voor zichzelf iets liet uitdenken en opschrijven.

Ik merkte eens te meer dat zo samen een Storyboard maken niet alleen een prima manier is om je gedachten logisch te ordenen, maar ook om de expertise van een team volledig naar boven te halen en de discussie te structureren. Als je het zo aanpakt is zo’n bespreking ook beter te plannen. Je kunt vooraf vaststellen hoeveel tijd je per onderdeel wilt besteden.

Ik kan hier natuurlijk niet vertellen wat er inhoudelijk uit de sessie naar voren kwam. Maar ik was onder de indruk. Een grote hoeveelheid data en achtergrondinformatie, aannames en ideeën was teruggebracht, vooruitgebracht schrijf ik liever, naar een glashelder en inspirerend betoog waar de klant wel hartstikke enthousiast van zou moeten worden!

Daar gaat het om!
Ik heb ze nog bedankt, dat team van Graydon, dat ik erbij mocht zijn om te genieten van waar het in onze trainingen natuurlijk echt om gaat. Dat onze klanten er hun eigen draai aan geven, de aanpak toepassen in hun dagelijkse praktijk, er effectiever en liefst ook blijer van worden. En ik bedank ze er in dit stukje weer voor!

Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?