Hoe werkt The Pyramid Principle?
Het idee is eenvoudig en doeltreffend: begin met de kernboodschap en werk daarna pas de details uit. The Pyramid Principle is in de jaren ’70 ontwikkeld door Barbara Minto, toen zijn werkte als consultant bij McKinsey.
Geef eerst de boodschap, daarna de uitleg – volgens Minto
Mensen begrijpen informatie namelijk sneller wanneer ze eerst de conclusie horen. Dit maakt meteen duidelijk welk punt de spreker wilt maken en stelt je publiek in staat om je uitleg te begrijpen.
Structureer de informatie als vraag-antwoord dialoog met The Pyramid Principle
De vraag-antwoord structuur helpt jou als spreker om keuzes te maken over welke informatie en details je vertelt, en wanneer je deze vertelt in jouw verhaal. Bij iedere laag van de piramide bedenk je namelijk of je publiek nog meer informatie nodig heeft en welke informatie dat dan moet zijn. Je structureert deze informatie volgens het MECE principe: Mutually Exclusive, Collectively Exhaustive. Je valt dus niet in herhaling en je zorgt ervoor dat alle informatie die nodig is ook een plek krijgt in jouw verhaal.
Laat je verhaal aansluiten bij je publiek en doel met The Pyramid Principle
Door een verhaal te vertellen volgens het Piramide Principe zorg je ervoor dat het verhaal precies aansluit bij jouw publiek en leidt tot jouw gewenste resultaat. Wij zeggen altijd: “ieder publiek verdient zijn eigen verhaal.” Dat betekent dat jouw verhaal anders zal zijn wanneer je het management vraagt om een akkoord, wanneer je jouw team vertelt wat ze moeten gaan doen of wanneer je een klant wilt overtuigen om met jullie in zee te gaan. Wij helpen jou om je publiek en doel te onderzoeken, zodat jouw verhaal ook echt tot verandering leidt.