The Pyramid Principle

Wanneer je een film kijkt, blijf je als kijker in spanning: wat gaat er gebeuren, wie heeft het gedaan
of komt het allemaal wel goed? Die onzekerheid is fijn voor vermaak, maar niet wanneer je naar een
zakelijke presentatie luistert. Wanneer je een presentatie bijwoont wil je een goede beslissing kunnen
maken of een duidelijke instructie ontvangen waarmee je zelf aan de slag kunt. Maar dat kan pas wanneer
je precies snapt waarom de voorgestelde oplossing de juiste is en ziet dat het voorstel goed onderbouwd is.

Dat betekent dat je als presentator een duidelijk verhaal moet vertellen. Je verhaal moet helder, krachtig
en overtuigend zijn. Zodat jouw publiek met enthousiasme een akkoord kan geven op jouw plan.
Zodat je het budget krijgt wat je nodig hebt. Zodat jullie als organisatie groeien.

The Pyramid Principle is dé methode om complexe informatie helder en overtuigend over te brengen.
Bij De Monchy & Bakker leren we je dit principe toe te passen in zowel geschreven communicatie als presentaties.

Hoe werkt The Pyramid Principle?

Het idee is eenvoudig en doeltreffend: begin met de kernboodschap en werk daarna pas de details uit. The Pyramid Principle is in de jaren ’70 ontwikkeld door Barbara Minto, toen zijn werkte als consultant bij McKinsey.

 

Geef eerst de boodschap, daarna de uitleg – volgens Minto

Mensen begrijpen informatie namelijk sneller wanneer ze eerst de conclusie horen. Dit maakt meteen duidelijk welk punt de spreker wilt maken en stelt je publiek in staat om je uitleg te begrijpen.

Schematische weergave van The Pyramid Principle: kernboodschap bovenaan, ondersteund door lagen met argumenten en details.

Structureer de informatie als vraag-antwoord dialoog met The Pyramid Principle

De vraag-antwoord structuur helpt jou als spreker om keuzes te maken over welke informatie en details je vertelt, en wanneer je deze vertelt in jouw verhaal. Bij iedere laag van de piramide bedenk je namelijk of je publiek nog meer informatie nodig heeft en welke informatie dat dan moet zijn. Je structureert deze informatie volgens het MECE principe: Mutually Exclusive, Collectively Exhaustive. Je valt dus niet in herhaling en je zorgt ervoor dat alle informatie die nodig is ook een plek krijgt in jouw verhaal.

Visualisatie van het MECE-principe met Europa en de Benelux: links overlap tussen regio’s (niet mutually exclusive), rechts de Benelux opgesplitst in België, Nederland en Luxemburg (collectively exhaustive)

Laat je verhaal aansluiten bij je publiek en doel met The Pyramid Principle

Door een verhaal te vertellen volgens het Piramide Principe zorg je ervoor dat het verhaal precies aansluit bij jouw publiek en leidt tot jouw gewenste resultaat. Wij zeggen altijd: “ieder publiek verdient zijn eigen verhaal.” Dat betekent dat jouw verhaal anders zal zijn wanneer je het management vraagt om een akkoord, wanneer je jouw team vertelt wat ze moeten gaan doen of wanneer je een klant wilt overtuigen om met jullie in zee te gaan. Wij helpen jou om je publiek en doel te onderzoeken, zodat jouw verhaal ook echt tot verandering leidt.

Schrijf heldere stukken voor jouw publiek met The Pyramid Principle

Wanneer je piramidaal schrijft, schrijf je eerst de kernboodschap en geef je daarna de details. Zo maak je de boodschap direct duidelijk en krachtig voor je publiek. De rest van de tekst is vervolgens makkelijker te lezen en te begrijpen.

Ervaar het zelf in dit voorbeeld:

Niet piramidaal geschreven:

Beste David,
Veel dank voor je leuke uitnodiging voor je 30e verjaardag op 2 september aanstaande. Precies dat weekend coacht Marlolein het hockeyteam van onze jongste dochter Lola.
Zoals je weet doe ik dat normaal gesproken, maar dat weekend doe ik zelf mee aan een theatervoorstelling. We zijn dus helaas niet in de gelegenheid om er op je verjaardag bij te zijn. Ik wens je een mooie dag!

Piramidaal geschreven:

Beste David,
Veel dank voor je leuke uitnodiging! Helaas kunnen Marjolein en ik er niet bij zijn. Ik speel dat weekend in een theatervoorstelling, en Marjolein coacht Lola’s hockeyteam. We wensen je een mooie dag!

Doe mee met onze training Piramidaal Schrijven en leer hoe je The Pyramid Principle toepast in jouw teksten.

Presenteer helder en overtuigend met The Pyramid Principle

Geef een duidelijke en krachtige presentatie door jouw verhaal op te bouwen met het Piramide Principe. Je presentatie is makkelijk te begrijpen, je presenteert de informatie overtuigend en je zet jouw publiek aan tot actie. Zodat er na jouw presentatie ook echt iets veranderd.

In onze training Presentaties maken en geven leer je hoe je:

• Jouw verhaal helder en overtuigend opbouwt.
• Slides maakt die jouw kernboodschap ondersteunen.
• Data en visuals gebruikt om complexe ideeën begrijpelijk te maken.
• Jouw verhaal zelfverzekerd en met plezier presenteert.

Schrijf je nu in voor de training Presentaties maken en geven en leer hoe je The Pyramid Principle toepast in jouw presentaties.

Combineer de theorie van McKinsey met de praktijk

In ons eigen boek ‘Een IJzersterk Verhaal’ maken we de theorie van Minto praktisch toepasbaar.
Je leert:

• Piramidaal denken en schrijven.
• Je verhaal versterken met storytelling en visuals.
• Omgaan met uitdagingen zoals podiumangst, stemgebruik en concentratie.

Of je nu schrijft of presenteert, met ons handboek ‘Een IJzersterk Verhaal’ ga je zelf aan de slag met het toepassen van de theorie in jouw praktijk.

Communiceer effectiever en werk beter samen dankzij Minto

The Pyramid Principle helpt je niet alleen bij het geven van een presentatie of het schrijven van het rapport. Het is een denkwijze die je op meerdere manieren kan helpen in je werk en je dagelijks leven. Zo helpt het piramide principe ook om je eigen gedachtes te ordenen. Om zelf een duidelijk beeld te krijgen van waar je naartoe werkt en welke stappen je nog moet nemen om daar te komen.

Je kunt het gebruiken om een duidelijke planning te maken voor jezelf, of om samen met een collega een doelgericht plan op te stellen. Het piramide principe helpt je ook om in gesprek te gaan met klanten om ervoor te zorgen dat jullie op één lijn zitten, of om erachter te komen dat er misschien andere verwachtingen zijn. het helpt om een gedeelde visie op te zetten en samen te werken naar een eenduidig doel.

Het helpt ook om keuzes te maken in je communicatie: is die presentatie wel echt nodig? Of kan ik het ook als een mail versturen? Of is het misschien beter om met mijn publiek in gesprek te gaan? Het juiste medium kiezen voor jouw communicatie kan heel wat tijd schelen en je veel sneller je doel laten bereiken.

Schrijf je vandaag nog in of neem contact op voor meer informatie

Wil je meer weten over het Piramide Principe?

• Ga zelf aan de slag met ons handboek ‘Een IJzersterk verhaal‘, download onze whitepaper over het Piramide Principe of lees onze uitgebreide reader over dit onderwerp.
• Schrijf je in voor de training Piramidaal schrijven of Presentaties maken en geven.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via 020-428 95 50 of via info@demonchyenbakker.nl.