Kies het juiste moment voor je presentatie

december 11, 2017

Presenteer je verhaal niet te vroeg!

Soms draven we door in ons enthousiasme en presenteren we ons idee te snel. Dan doet jouw presentatie meer kwaad dan goed. Soms krijg je een tweede kans. Daar gaat dit verhaal over.
Toen Eline zich inschreef voor onze training liet ze ons meteen weten dat ze precies wist aan welke casus ze wilde werken. Ze nam naar de eerste dag een al eerder gegeven presentatie mee met een voorstel om een dedicated salesteam op te zetten. Eline was verantwoordelijk voor de groei van de kinderkledinglijn binnen haar organisatie. Ze deed haar werk zo goed, dat ze de groei niet meer alleen kon behappen. Om de groeimogelijkheden volledig te benutten wilde ze een eigen team opzetten.
Ze had overduidelijk veel energie in de presentatie gestopt. Toch was ze er helemaal niet tevreden over. Teleurgesteld vertelde ze dat haar manager haar advies niet had overgenomen. Ze zat met haar handen in het haar, maar haar enthousiasme voor haar plannen was niet verdwenen. Ze was nog steeds overtuigd.

Een presentatie of een gesprek?
Samen onderzochten we waarom haar manager haar idee niet meteen omarmde en ontdekten we dat Eline haar plan te vroeg had gepresenteerd. Toen we stilstonden bij de zorgen en ambities van haar manager werd het duidelijk dat die ook wilde dat plannen op elkaar zouden aansluiten en dat de beschikbare expertise zo efficiënt mogelijk zou worden ingezet. En daar had Eline niet bij stilgestaan. Ze was voorbijgegaan aan de sales afdeling binnen haar organisatie. Al pratende kwamen we tot de conclusie dat Eline de sales afdeling juist heel goed kon gebruiken bij haar plannen. Uiteindelijk hield ze geen presentatie, maar ging ze in gesprek met het hoofd sales, om haar groeiambitie met haar te delen en te bespreken hoe ze elkaar konden helpen.

Bedenk wie jouw plan sterker kunnen maken
Wat begon als een presentatie waarin Eline vroeg om een eigen team, werd een gesprek. Want Eline had bij het opstellen van haar eerste presentatie een belangrijke stakeholder niet betrokken, waardoor haar plan, hoe enthousiast ook gebracht, veel minder kans van slagen had.
Ook hier helpt het om een storyboard te maken. Dan ontdek je waar de zwakke plekken zitten en welke informatie je nog moet (laten) uitzoeken en, heel belangrijk, wie er straks iets merken van jouw voorstel en wie je nodig hebt om je plan uit te voeren. Ga bij ze langs. Presenteer niet, maar stel vragen, ga in gesprek.

En kies dan het juiste moment voor je presentatie
Elines verhaal had gelukkig een goed einde. In een later stadium presenteerden de salesmanager en Eline de plannen samen aan de manager, en is er uiteindelijk een zeer toegewijd team gevormd dat nu hard aan het werk is om de groei van de kinderkledinglijn waar te maken.

Meer lezen
Meer inspiratie?

Laat je inspireren

Ontvang onze nieuwsbrief