Bereik je doel met een ijzersterke presentatie.
In drie stappen!

Laat je inspireren

Zet alle onderdelen van je verhaal in een storyboard

Je hebt een berg gegevens, maar hoe maak je daar nu een pakkend verhaal van?
Daarvoor maak je een storyboard: daarin staan alle onderdelen van je verhaal in een zinvol en overtuigend verband.

Laat je inspireren

Boodschap: spreek je Publiek aan en bereik je Doel

Je begint met te bedenken: aan wie vertel ik mijn verhaal? En welke reactie wil ik teweegbrengen?
Zo kom je tot de Boodschap: één zin die de kern van je verhaal precies raakt.

Laat je inspireren

Boodschap: spreek je Publiek aan en bereik je Doel

Zet Publiek en Doel op groene kaartjes en schrijf de Boodschap op een oranje kaartje. Zorg ervoor dat de Boodschap uit één volzin bestaat. Laat alle details weg en beperk je tot de kern.

Laat je inspireren

Leid je Boodschap in met Situatie en Confrontatie

Introduceer je Boodschap met twee zinnen. Eerst de Situatie: dat is de context waarbinnen je verhaal zich afspeelt. Schrijf die op een groen kaartje. Vervolgens de Confrontatie: het probleem dat je publiek ervaart, en waarvoor je Boodschap een oplossing biedt. Zet die op het paarse kaartje.

Laat je inspireren

Leid je Boodschap in met Situatie en Confrontatie

De drie zinnen vormen samen een goede introductie. De Situatie biedt herkenning: je publiek begrijpt precies waar je verhaal zich afspeelt. De Confrontatie biedt relevantie: je publiek is geïnteresseerd in de rest van je verhaal, want herkent het probleem en wil graag meer weten over de oplossing.

De Boodschap, ten slotte, biedt die oplossing.

Laat je inspireren

Werk je Boodschap uit in een pakkende Verhaallijn

Je Boodschap roept altijd een vraag op. Bijvoorbeeld: hoe doen we dat? Of: waarom is dat zo? De antwoorden op die vraag vormen je Verhaallijn; dat is de structuur van je verhaal.

Laat je inspireren

Werk je Boodschap uit in een pakkende Verhaallijn

Zorg ervoor dat je minstens 2 en niet meer dan 5 antwoorden hebt.
Dus soms moet je antwoorden clusteren. De Verhaallijn zet je op roze kaartjes.

Iedere uitspraak in je Verhaallijn roept op zijn beurt natuurlijk ook weer een vraag op. Die vraag beantwoord je ook weer: als het goed is heb je meer dan genoeg gegevens om dat te doen. Deze zet je op witte kaartjes.

Laat zien wat je zegt

Presentaties bieden je de kans om je informatie niet alleen te vertellen, maar ook te tonen. Dat heeft enorme voordelen: afbeeldingen kunnen een geweldig effect hebben op je publiek. Geen wonder dat ze vaak gebruikt worden. Maar niet ieder plaatje werkt even goed. Een willekeurige illustratie ondersteunt je betoog niet, maar leidt juist af.

Laat je inspireren

Hoe kies je nu de juiste visualisatie? Bepaal eerst welke boodschap je precies wilt overbrengen. Welke informatie moet mijn figuur bevatten om die boodschap te onderbouwen of te visualiseren?

Laat je inspireren

De vragen zijn eenvoudig genoeg, maar dat geldt allerminst voor het vereenvoudigen zelf. Hoe kritischer je bent, hoe lastiger het is – maar daar staat tegenover dat je presentatie continu wint aan begrijpelijkheid en overtuigingskracht. In de ‘eenvoudigste’ slides zit het meeste werk!

Laat je inspireren

Vol vertrouwen!  Praktische tips om je zenuwen te bedwingen

Een beetje spanning is onontbeerlijk als je jouw publiek wilt raken met je presentatie. Maar teveel spanning  kan je doen dichtslaan of laten ‘vechten’. Het is voor jou (en je publiek) veel fijner als je meer kunt genieten van het presenteren. 5 tips om dat voor elkaar te krijgen:

Laat je inspireren

Besef: het gaat niet om jou (alleen)

Verdiep je voor je presentatie in je toehoorders. Wie zijn het? Wanneer hebben zij succes? Waar liggen ze wakker van? Hoe ga jij ze helpen met jouw verhaal? Als je dit doet merk je dat je zenuwen zakken. Jouw publiek is er niet om jou te beoordelen, maar wil geholpen, geraakt, geïnspireerd of wakker geschud worden door jouw verhaal! Verander in je gedachten ‘toehoorders’ in ‘gesprekspartners’.

Laat je inspireren

Vergeef jezelf je imperfectie

Bereid je uitstekend voor maar vergeef jezelf een verspreking of een ander menselijk foutje. Je weet niet waar je je handen moet laten? Je zegt wel eens ‘eh’? Wees ervan overtuigd; we luisteren liever naar een bevlogen verteller dan naar een presentatie robot.

Laat je inspireren

Stel je publiek op zijn gemak

Er is geen betere manier om je zelf te helpen voor en tijdens je presentatie dan vanaf het eerste moment contact te zoeken en te maken. Maak een praatje met je publiek voordat je begint. Maak een grapje, wees attent. Gun je publiek even de tijd om jou te leren kennen.

Laat je inspireren

Zet de omgeving naar je hand

Denk na over de setting: hoe wil je dat jou publiek zit? Waar sta jij het liefst? Hoe is de temperatuur? Heeft iedereen iets te drinken? Doet alle apparatuur het goed? Heb je een plan b voor als bijvoorbeeld de beamer het niet doet? Zet een glas water voor jezelf neer. Vraag iedereen om telefoons even weg te bergen en zichzelf te gunnen vol concentratie te luisteren naar wat jij te zeggen hebt.

Laat je inspireren

Blijf ademhalen

Bij stress schieten we in de vecht- of vluchtstand. Ons lichaam maakt tijdens deze reactie nauwelijks onderscheid tussen een aanvallende rottweiler en een management team. Gevolg: een snelle hartslag en een oppervlakkige, snelle ademhaling. Simpelweg een aantal keren beheerst en diep ademhalen (hand op je buik en daar ‘naar toe’ ademen’), zorgt onmiddellijk voor meer rust.

In drie stappen naar een IJzersterk Verhaal.

60 jaar trainers- en ontwerpervaring
in één handboek

boek-footer

  • “Bravo! Eindelijk een boek dat in makkelijke taal 'death by PowerPoint' adresseert. Een ware handleiding om je verhaal goed neer te zetten met handige en praktische tips op zowel inhoud als  vormgeving.”

    Bob van Ierland Post NL
  • "Een zeldzaam complete handleiding voor iedereen die écht iets wil vertellen. Daar heb je wat aan als je opziet tegen het podium of je er juist nog meer thuis wilt voelen. Kortom: een ijzersterk verhaal."

    Roeland Kooijmans de sprekerscoach
  • "Dit boek neemt je mee door alle stappen die je moet zetten om te komen tot dat "ijzersterke verhaal". Een boek vol herkenbare voorbeelden en adviezen, op een prettig leesbare manier geschreven."

    Laurens Groenhuizen TenneT