Bereik je doel met een ijzersterke presentatie.
In drie stappen!

Van data naar verhaal
Van data naar verhaal
Van data naar verhaal
Van data naar verhaal

Zet alle onderdelen van je verhaal in een storyboard

Je hebt een berg gegevens, maar hoe maak je daar nu een pakkend verhaal van?
Daarvoor maak je een storyboard: daarin staan alle onderdelen van je verhaal in een zinvol en overtuigend verband.

Van data naar verhaal

Boodschap: spreek je Publiek aan en bereik je Doel

Je begint met te bedenken: aan wie vertel ik mijn verhaal? En welke reactie wil ik teweegbrengen?
Zo kom je tot de Boodschap: één zin die de kern van je verhaal precies raakt.

Van data naar verhaal

Boodschap: spreek je Publiek aan en bereik je Doel

Zet Publiek en Doel op groene kaartjes en schrijf de Boodschap op een oranje kaartje. Zorg ervoor dat de Boodschap uit één volzin bestaat. Laat alle details weg en beperk je tot de kern.

Van data naar verhaal

Leid je Boodschap in met Situatie en Confrontatie

Introduceer je Boodschap met twee zinnen. Eerst de Situatie: dat is de context waarbinnen je verhaal zich afspeelt. Schrijf die op een groen kaartje. Vervolgens de Confrontatie: het probleem dat je publiek ervaart, en waarvoor je Boodschap een oplossing biedt. Zet die op het paarse kaartje.

Van data naar verhaal

Leid je Boodschap in met Situatie en Confrontatie

De drie zinnen vormen samen een goede introductie. De Situatie biedt herkenning: je publiek begrijpt precies waar je verhaal zich afspeelt. De Confrontatie biedt relevantie: je publiek is geïnteresseerd in de rest van je verhaal, want herkent het probleem en wil graag meer weten over de oplossing.

De Boodschap, ten slotte, biedt die oplossing.

Van data naar verhaal

Werk je Boodschap uit in een pakkende Verhaallijn

Je Boodschap roept altijd een vraag op. Bijvoorbeeld: hoe doen we dat? Of: waarom is dat zo? De antwoorden op die vraag vormen je Verhaallijn; dat is de structuur van je verhaal.

Van data naar verhaal

Werk je Boodschap uit in een pakkende Verhaallijn

Zorg ervoor dat je minstens 2 en niet meer dan 5 antwoorden hebt.
Dus soms moet je antwoorden clusteren. De Verhaallijn zet je op roze kaartjes.

Iedere uitspraak in je Verhaallijn roept op zijn beurt natuurlijk ook weer een vraag op. Die vraag beantwoord je ook weer: als het goed is heb je meer dan genoeg gegevens om dat te doen. Deze zet je op witte kaartjes.

In drie stappen naar een IJzersterk Verhaal.

60 jaar trainers- en ontwerpervaring
in één handboek

boek-footer

  • “Bravo! Eindelijk een boek dat in makkelijke taal 'death by PowerPoint' adresseert. Een ware handleiding om je verhaal goed neer te zetten met handige en praktische tips op zowel inhoud als  vormgeving.”

    Bob van Ierland Post NL
  • "Een zeldzaam complete handleiding voor iedereen die écht iets wil vertellen. Daar heb je wat aan als je opziet tegen het podium of je er juist nog meer thuis wilt voelen. Kortom: een ijzersterk verhaal."

    Roeland Kooijmans de sprekerscoach
  • "Dit boek neemt je mee door alle stappen die je moet zetten om te komen tot dat "ijzersterke verhaal". Een boek vol herkenbare voorbeelden en adviezen, op een prettig leesbare manier geschreven."

    Laurens Groenhuizen TenneT