3 tips om online de aandacht van je publiek vast te houden

We weten allemaal dat het een uitdaging kan zijn om online een presentatie te geven of een vergadering te leiden. Jouw publiek leunt achterover, en hun brein gaat automatisch in de ‘tv-stand’. Tel daarbij de continue stroom berichten van de Teams chat, whatsapp berichten en een volle inbox waar jij als presentator mee concurreert. Dus, hoe zorg je ervoor dat je de aandacht pakt, vasthoudt en dat jouw boodschap overkomt? Drie tips! 

1. Zorg elke 7 minuten voor interactie 

Deze vuistregel helpt om je publiek te betrekken bij jouw verhaal. Bedenk van tevoren wat je gaat doen en waar je dit in je verhaal inbouwt. Er zijn tal van manieren om de interactie op te zoeken met je publiek. Laat je publiek iets doen, laat ze meedenken met jouw idee of geef ze het gevoel dat je hun antwoord nodig hebt. Deze ideeën kun je gebruiken ter inspiratie:   

  • Help je publiek vanaf het begin actief betrokken te zijn bij jouw verhaal door gebruik te maken van een poll. Dit is jouw kans om extra informatie over jouw publiek op te halen. Vraag daarna een aantal ontvangers naar het antwoord en een toelichting.

  • Laat iedereen een antwoord (of juist een vraag) delen in de chat. Geef hier de ruimte voor en besteed aandacht aan deze berichten.

  • Wees persoonlijk. Een makkelijke manier om de focus op je publiek te leggen en hen het gevoel te geven dat ze gezien worden. Noem tussendoor de namen van jouw publiek en kom terug op de input die je eerder van hen hebt gekregen.

2. Verras!

Door iets te doen wat je publiek niet verwacht, krijg je gegarandeerd de aandacht. Bedenk maar eens dat je op zal kijken als twee mensen midden op straat beginnen te dansen. Of als je in een boek met witte pagina’s ineens een zwarte pagina omslaat. Je verwacht het niet en juist daarom trekt het de aandacht.  

Wat voor onverwacht element kun jij toevoegen aan jouw presentatie? Waarmee zet je jouw publiek op het puntje van hun stoel? Probeer het volgende eens uit:  

  • Stop met delen van je presentatie en vertel een persoonlijke anekdote. Je publiek zal nieuwsgierig zijn waarom je ineens je slides weg klikt. Door daarna een persoonlijk verhaal te delen, creëer je meteen verbinding.  

  • Maak old school een tekening op papier en laat deze zien, of gebruik een attribuut die jouw boodschap versterkt;  

  • Laat jouw publiek zelf iets tekenen. Dit kan zijn: hun visie op een onderwerp, verschillende kanten van een verhaal of een schets van hoe zij denken dat de huidige situatie ervoor staat. Focus op jouw verhaal gegarandeerd.  


3. Zet jezelf vóór of naast je slides 

Zodra je je slides deelt, verdwijn jij als presentator naar de achtergrond. Zonde! Als presentator heb je namelijk de kracht om jouw publiek op het puntje van hun stoel te laten zitten. Plaats jezelf daarom vóór of naast je slides. Dit kun je doen door je presentatie en een camera applicatie naast elkaar op je bureaublad te zetten en je bureaublad te delen of gebruik te maken van een app, bijvoorbeeld mmhmmIn Teams kun je de presentatormodus aanpassen met de knop Inhoud delen op achtergrondHiermee plaats je jezelf meteen voor je slides.  

Hulp nodig bij het maken en geven van presentaties? Neem eens een kijkje bij onze training Ijzersterk presenteren.

januari 31, 2022
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?