5 voorbeelden van online storytelling

Storytelling is niet nieuw. Wel nieuw is dat bedrijven steeds meer inzien dat het de manier is om mensen te inspireren. Ook online. Via websites, Intranet en social media vertellen zij verhalen. In deze blog ontdek je 5 voorbeelden van bedrijven die goed gebruik maken van online storytelling.    

Voorbeeld 1. Dimitri van Vlaamsch Broodhuys

Vlaamsch Broodhuys laat zien dat wat ze doet verder gaat dan meel, water en zout. Oprichter Dimitri Roels vertelt over zijn roots als voormalig chefkok, zijn culinaire zoektocht, het moment waarop hij dacht: ”Waar ben ik in godsnaam aan begonnen!?” en over zijn droom om het allerlekkerste brood te bakken. Zijn verhaal voelt ongepolijst en puur.    

Voorbeeld 2. Bije van Fish Tales 

Niets overtreft de kracht van een gedeelde passie. Fish Tales en meerdere vissersgemeenschappen zijn gek op duurzame vis. Hun verhalen prijken op de website, social media en op verpakkingen in de winkel. Neem Bije uit Bitung in Indonesië. Samen met zijn crew vangt hij skipjack tonijn met hengel en lijn. Eén voor één, vis voor vis. Fish Tales draagt haar naam niet voor niets. Verhalen hebben ze genoeg.     

Ieder mens en iedere organisatie heeft verhalen. Vind ze en breng ze tot leven tijdens de training Inspireer met Storytelling. Of neem contact op voor een incompany uitvoering.  

Voorbeeld 3. Superhelden van Schindler

Het Spaanse liftenbedrijf Schindler Iberia wilde de trots van het technisch personeel verhogen. Ze koos voor gamification, een vorm van spelsimulatie. In een interactieve videogame krijgen de medewerkers de rol als ‘Super Secret Agents’ en lossen zij problemen op rond veiligheid en innovatie. In de hoofdrol de CEO van het bedrijf die de Super Agents oproept om op missie te gaan. De funfactor en daarmee het succes is groot omdat collega’s samen kunnen spelen. 

Voorbeeld 4. #SameNSterker van NS 

Medewerkers zoeken inspiratie, optimisme en commitment bij de leiding. Een mooi voorbeeld hierbij is het intern coronaproject #SameNSterker van de NS. De treinen bleven na de uitbraak van corona rijden, maar veel NS-medewerkers moesten noodgedwongen thuiswerken. De NS stond – net als zoveel andere bedrijven – voor de uitdaging om te zorgen voor goede communicatie en onderlinge verbinding. Onder de noemer #SameNSterker stuurden collega’s digitale wenskaarten naar elkaar, maakten ze vlogs voor live storytelling en deelden hun persoonlijke verhalen in een digitaal journaal.  Samen staan we sterker | NS 

Voorbeeld 5. Tammam van Philips 

Het laatste voorbeeld is van Philips. De storytelling-campagne Innovation and you gaat over het waarmaken van dromen. Philips vertelt over het 9-jarige jongetje Tammam. Hij lijdt aan obstructieve bronchitis, waardoor hij moeite heeft met ademhalen. Tammam heeft maar één droom: trompet spelen. Maar dat is wegens zijn lichamelijke conditie vrijwel onmogelijk. Philips helpt Tammam met behulp van een luchtzuiveraar. Dankzij dit apparaat lukt het Tammam alsnog om Haydn’s concerto te spelen. 
The Trumpet Boy – Discover how Philips innovations improved Tammam’s life 

Tranen mogen bij storytelling; een ontroerend verhaal kan het startpunt zijn voor verandering. Dat bewijst Nina in deze blog. 

september 22, 2023
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?