Camera’s aan

Een sterke online aanwezigheid? Een sterk online team?

Er kan veel meer dan je denkt…

We zijn ruim een jaar online aan het werken en nog steeds leren we er elke dag iets bij. Online is niet hetzelfde als fysiek. Maar ook online wil je jouw collega’s enthousiast maken, inspireren, duidelijke opdrachten geven. Je wilt je teamleden betrekken, naar ze luisteren en ze aan het praten krijgen. Dat is soms al een hele uitdaging als je bij elkaar in de vergaderzaal zit, of bij het koffieapparaat staat.

Dat is een nog veel grotere uitdaging als je online vergadert en online presenteert. Want hoe neem je dan het voortouw en zorg je dat je jouw team bij elkaar houdt? Hoe weet je dat je overkomt zoals je dat voor ogen hebt? Hoe weet je überhaupt of je wel ‘overkomt’?
Als je live met mensen praat zie je snel genoeg of ze blij worden, afhaken, boos worden, verveeld zijn. Je ziet elkaar immers letterlijk op het puntje van de stoel zitten, onderuithangen, de armen over elkaar slaan. Je hoort een boos kuchje, een geërgerd mmm, geschuifel met de voeten. Je voelt de sfeer.

Kan dat ook online? Nou, niet helemaal. Maar er kan veel meer dan je denkt! En als je dat ontdekt, kom je er meteen achter dat je dit ook weer kunt toepassen ‘in real live’ …

In opdracht van ERIKS ontwikkelden wij 4 korte workshops die helpen om, ook online, verbinding, effectiviteit en een sterke aanwezigheid te creëren. Vorige maand mochten we deze workshops faciliteren. Wat was het leuk en leerzaam om dit te doen.

En wat zeiden de deelnemers?

“Het is een ervaring om eens een uur lang heel bewust te luisteren, hieruit blijkt dat je veel meer uit een gesprek kunt halen en dit een goed gevoel geeft bij zowel de luisteraar als de verteller. Het is bijna een therapeutische ervaring” – Bram Koene

“ My key take away of the training Presenting online is called make it relevant. First of all, be sure that you know what you want to achieve and think about the most efficient way to let the audience prepare and absorb the content (perhaps a meeting, a video or a slidedeck that you send upfront). Second of all, make it relevant to the people and engage them by mentioning their names.” – Maarten Mackaay

“I will try to claim the time and space to at least once really tell a whole story from beginning to end, so the story can play out for the audience and, hopefully, my core message will come across.” – Theresa Eckert

“confronterend en interessant” – Alexander van ’t Hof, na afloop van de workshop Beter luisteren, beter vragen stellen op Socratische wijze.

“ In the training Inspire with Storytelling we’ve learned how to reach different people with a story, but also to have a goal with your story, which can be for example to connect or inspire or to create interest for a specific topic. It is also important to listen. Have focus and attention to be a better listener.”  – Richard Groenewegen.

Doe mee

Ontdek meer over de workshops voor het creëren van een sterke online aanwezigheid. Heb je interesse en wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 020-428 95 50 of info@demonchyenbakker.nl.

april 16, 2021
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?