De kracht van denken als je presenteert

Een van de meest bekeken Ted-Talks blijft die van Simon Sinek, over The Golden Circle, ook wel bekend als ‘Start with Why’. Ik weet nog goed dat ik hem zelf voor het eerst zag en ik was diep onder de indruk: wat een geweldig verhaal, zo inspirerend gebracht, met energie, humor en inzichten waar je echt iets mee kunt. Je ziet direct: dit moet een geboren presentator zijn.

Wat is zijn geheim?
Wat meteen opvalt is dat zijn presentatie technisch supereenvoudig is: Sinek gebruikt geen slides of andere effecten, maar een flipover en een stift. Daarmee tekent hij 3 concentrische cirkels op een flipover. Hij zet er drie woorden bij – What, How en Why –  en dat is alles wat er te zien valt.

Inhoudelijk is niet alles nieuw wat Sinek vertelt. Veel van zijn voorbeelden, bijvoorbeeld over de gebruiksvriendelijkheid van Apple, of over de opbouw van ons brein, zijn al eerder verteld. Hetzelfde geldt voor zijn belangrijkste boodschap: dat mensen en organisaties die een aansprekende reden formuleren waarom ze er zijn, veel succesvoller zijn dan bedrijven die alleen maar geld willen verdienen. Veel consultants hamerden in de jaren ’90 van de vorige eeuw op het belang van een Missie, en denk ook aan het invloedrijke concept van de ‘Core compentence’ uit die tijd.

Maar toch vind ik Sineks presentatie een van de beste die ik ken. Hij slaagt erin om zijn ideeën zo te brengen dat ze weer helemaal fris zijn, waardoor ik ze beter begrijp. Zelfs de ideeën die ik al dacht te kennen. Hoe dat komt? Natuurlijk heeft het te maken met de aanstekelijke spontaniteit van zijn verhaal. Sinek is net als de enthousiaste leraar op school die zijn lessen altijd boeiend weet te maken. Hij wil ons dolgraag iets leren en dat werkt aanstekelijk.

Maar er is nóg iets, en voor mij is dat doorslaggevend. Ik zie en hoor Sinek denken terwijl hij presenteert. Als hij een vraag stelt is dat geen retorisch trucje, maar lijkt het net alsof hij die vraag voor het eerst stelt. Het lijkt alsof alles wat hij zegt, precies op dat moment bij hem opkomt. Het lijkt alsof er niets is ingestudeerd. Dit verhaal wíl, nee móet hij op dít moment met ons delen. Het is die absolute noodzaak, die maakt dat ik van begin tot eind geboeid naar deze presentatie kijk en luister.
Begrijp me goed: ik pleit er hier niet voor dat je maar onvoorbereid voor je publiek moet gaan staan en maar kijken wat er in je opkomt. Reken maar dat Sinek zijn verhaal vaak heeft geoefend. Waarschijnlijk heeft hij het, voordat hij uitgenodigd werd voor TED, al vele keren voor een publiek verteld. Precies dát heeft hem juist de moed gegeven om zo kwetsbaar te zijn.

Denk bij je volgende presentatie eens aan je favoriete leraar op school. Ga bij jezelf na wat het is in je verhaal waarover je enthousiast bent. En durf na te denken terwijl je staat te vertellen.

maart 7, 2018
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?