Zoals elk jaar delen we onze favoriete boekentips met je. En hoewel dit jaar in niets lijkt op eerdere jaren, willen we je onze boekentips zeker niet onthouden. We houden […]
Echt luisteren. Hoe doe je dat?
Echt luisteren helpt om contact te maken met je gesprekspartner. Luisteren kan je zowel persoonlijk als zakelijk veel opleveren.
Drie voorbeelden om te ontdekken hoe oprecht luisteren je kan helpen om effectiever te communiceren.
Hoeveel mensen hebben nog echte, oprechte aandacht voor elkaar? Herken je de volgende situaties? Je vertelt dat je een griepje hebt gehad. De ander reageert meteen: “ja joh, ik heb ook de hele week in bed gelegen!” of “goh, het heerst hè, ik hoor van zoveel mensen dat ze ziek zijn!”. Mensen verplaatsen het gespreksonderwerp graag naar zichzelf.
Of herken je de volgende situatie: je belt een klantenservice: “mijn modem lijkt niet meer te werken, het rode lichtje brandt niet”. “ok, mevrouw dan maak ik meteen een werkorder aan om het modem te laten repareren..” Na drie mislukte reparaties en 10 telefoontjes met telkens andere oplossingen blijkt niet het modem, maar de kabel stuk te zijn.. Misschien toch even wat meer tijd moeten investeren in het luisteren naar mijn verhaal en het analyseren van mijn probleem?
Ok nog een: je gaat gezellig lunchen met je collega’s en hebt net lekker de kans om even niet over werk te praten. Iedereen luistert wel hoor, maar checkt tegelijk Facebook, WhatsApp en nu.nl.. Het gespreksonderwerp wisselt in razend tempo. Pfff…
Jouw invloed op de boodschap van de ander
Communiceren betekent het uitwisselen van informatie. Ga eens bij jezelf te rade en let op hoe goed je eigenlijk zelf luistert. Onbewust heb je veel invloed op de informatie die uitgewisseld wordt. Stel je veel vragen in een gesprek? Dan stuur je de boodschap van de ander. Je nodigt uit om te vertellen waar jouw interesse naar uit gaat. Ga eens experimenteren met minder sturende vragen. Bijvoorbeeld: iemand vertelt dat het even niet zo goed gaat op het werk. Je wilt de ander echt de kans geven zijn eigen verhaal te doen. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen. “Goh, echt, wat rot. Vertel eens?”
Je hoeft niet altijd te reageren. Soms is een stilte genoeg om de ander uit te nodigen om verder te praten. Je geeft dan veel ruimte aan de ander. Probeer maar eens, kijk wanneer het werkt en wanneer niet. Wees je bewust van je invloed. Als je deze techniek eenmaal beheerst, vergroot je de kwaliteit van je contacten. En dat kan je ook zakelijk gezien veel opleveren!