Een sterke start

Begin je presentatie sterk!

‘Als ik eenmaal mijn verhaal vertel, dan gaat het verder wel’, horen wij vaak. De start van je presentatie is een spannend moment. Want, je laat jezelf zien, je neemt een verantwoordelijkheid door je uit te spreken, en er staat, als het goed is, iets op het spel. Tel daar de adviezen bij op als: ‘Je kunt maar één keer een eerste indruk maken’,  ‘je moet meteen de aandacht pakken’, en zie daar, een heus stressmoment is geboren.

De derde dag van de training staat volledig in het teken van het overbrengen van je verhaal. Wij zien de volgende drie openingen:

1. ‘Dames en heren, graag bedank ik allereerst de leden van het bestuur van de stichting No Plastic In Our City voor hun uitnodiging om hier vandaag te mogen spreken. Ik vind het een enorme eer. Vooral omdat ik als klein kind al begaan was met het milieu en mij voor het Wereld Natuur Fonds inzette tegen de kap van de oerbossen. Voordat ik begin, wil ik iedereen vragen zijn mobiele telefoon nog even op stil te zetten….’

2. ‘Graaf Willem II van Holland stelt in 1255 in Leiden het eerste waterschap van Nederland in: het hoogheemraadschap van Rijnland. Vanaf het einde van de 16e eeuw waren de in Rijnland gebruikte lengte- en oppervlaktematen een standaard voor een groot deel van Nederland. In 1806 werd het Rijnlandse stelsel de officiële standaardmaat van het Koninkrijk Holland, totdat in 1810 het metrisch stelsel werd ingevoerd.’

3. ‘Haar ga ik helpen, dacht ik meteen. Haar ga ik helpen om een nieuwe start te maken. Als ik aan dat moment denk, komen de tranen weer in mijn ogen.’

Wat zien we hier? De eerste opening gaat nergens over, de tweede gaat juist teveel de diepte in. Beiden zijn voorbeelden van hoe het niet moet. In het eerste geval verspeel je de aandacht van het publiek en neem je er ook nog de tijd voor; in het tweede geval realiseert je publiek te laat dat je al een heel college aan het houden bent. En het derde voorbeeld? Die opent heel persoonlijk. Een aanpak die we steeds vaker zien. Begrijpelijk, deze opening verrast en is absoluut niet saai. Maar toch schiet deze opening voorbij aan zijn doel. Het doel van een sterke start is namelijk: contact maken tussen spreker en publiek. Zorg dat je opening het mogelijk maakt dat contact kan ontstaan, en als dat contact er eenmaal is, dan merk je dat je verhaal lekker loopt.

Bereid de start voor
Vaak bereiden sprekers de kern van hun presentatie voor, maar vergeten dit te doen voor de start. Bereid ook de eerste minuut van je verhaal voor, en gebruik de kennis van je publiek om de juiste toon te treffen.

Begin analoog
Een eenvoudige manier om contact mogelijk te maken is een begin waarbij je nog niet meteen in competitie bent met het scherm. Laat de beamer nog even op zwart (druk op z of b toets in de presentatiemodus van PowerPoint) of laat een eenvoudige foto zien.

Stel je publiek op zijn gemak
‘Goedemorgen’ of  ‘dank u wel’ is vaak al genoeg. Zeg kort wie je bent, geef je publiek erkenning. En introduceer dan de context van je verhaal, door het gemeenschappelijke vertrekpunt van je publiek en jou te schetsen (meer hierover volgt binnenkort!).

En verras dan
Dan is het moment om je publiek wel te verrassen. Formuleer een uitdagende, scherpe stelling, stel een provocerende vraag, laat ze nadenken over een ogenschijnlijk onoplosbaar probleem, vertel een persoonlijke anekdote, maak een grapje. Zo ben je verzekerd van een sterke start.

november 30, 2017
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?