Ineens is het daar. Een woord dat je overal hoort. Je kunt je niet meer herinneren dat het woord er niet was. Ik heb het over Storytelling. De kunst een […]
Geef jouw visie betekenis met storytelling
2024 – nieuw jaar, nieuwe kansen! Grote projecten op het gebied van verduurzaming en digitalisering vragen jullie volle aandacht. Volgende week presenteer je jouw visie aan je team. Maar een vergaderruimte vol fronsende wenkbrauwen is niet zo’n opbeurende gedachte, toch?
Een visie schrijven is één ding. De interesse van je team opwekken is een andere uitdaging. En hoe krijg je reacties van het glanzende, levendige soort? Versterk je boodschap met storytelling! Wil jij dit jaar ook een inspirerend visieverhaal? Lees dan verder.
Geef jouw visie betekenis
Jij wilt je team ervan overtuigen dat jouw visie de moeite waard is om over na te denken. Maar op psychologisch vlak voelen ze zich niet altijd comfortabel bij nieuwe plannen. Geef jouw visie dus betekenis! Vertel in je verhaal waarom je wilt investeren in bepaalde thema’s. Wat betekent het voor de omgeving – de wereld, de maatschappij, de buurvrouw om de hoek? En waarom hecht jij er waarde aan? Mensen willen weten waarom je je tijd ergens in steekt, voordat ze hetzelfde willen doen.
Emotie en verbeelding
Storytelling raakt hoofd en hard. Laat je team zich zó inleven dat je visieverhaal echt binnenkomt. Vertel bijvoorbeeld over iets wat je zelf hebt meegemaakt, gezien en gehoord en wat je met deze ervaring bewijst. Misschien spendeerde je als kind uren aan het oplossen van een puzzel en wil je daarmee laten zien dat je ingewikkelde vraagstukken niet uit de weg gaat. Maak gebruik van emotie en verbeelding om je boodschap te versterken.
Zo vertelde deelnemer Esther een verhaal over hoe zij op jonge leeftijd een brief schreef aan de astronaut André Kuipers: ‘’Na een week kreeg ik een persoonlijk geschreven brief terug, met een uitnodiging om mijn idool te ontmoeten. Nu deins ik er niet meer voor terug om te uiten waarvan mijn hart sneller gaat kloppen’’
Storytelling is een tube sterke lijm
Wat ook goed werkt in een visieverhaal is een gevoel van gedeelde trots: het verbindt enorm en herinnert teamleden aan het we-doen-dit-samen-gevoel. Vertel je team wat jullie het afgelopen jaar hebben bereikt en hoe jullie dat samen hebben gedaan. En verlevendig je verhaal: op welk specifiek moment voelde je je trots? Waar was je? Wat zag je? Wat deed je toen? Jouw persoonlijke ervaring is uniek. Laat je team dat horen en zien, zodat zij zich openstellen voor jou en je ideeën.
Geen rozen zonder doornen
Anders dan over successen kun je over fouten of problemen vertellen. Huh, fouten? Maar met de vuile was overtuig ik mijn team toch niet? Daarop zeggen wij: juist wel! Door te vertellen over valkuilen, dilemma’s of ervaringen die jou hebben gevormd laat je zien: hier mag je fouten maken. Jouw team beleeft een ‘doe dit nooit’ of ‘soms moet je in een valkuil trappen om beter te worden’ herinnering. In ruil voor jouw openheid belonen zij jou met hun vertrouwen.
Maak je visie concreet
Mensen lopen niet warm voor een serie getallen of een rij met ‘te behalen doelen’. Om in beweging te komen moet je het voor je zien. Maak die voorstelling dus concreet: hoe ziet de wereld er straks uit? De wereld van jouw klanten en van je team? En vraag je teamleden hoe zij de toekomst zien en welke rol zij hierin gaan spelen. Een goed visieverhaal maak je samen.
Jouw team weet nu dat jouw visie de moeite waard is om over na te denken. Hun interesse is gewekt en ze staan open voor jouw ideeën. Een prachtig resultaat!
Zin om erin te duiken? Leer over verschillende verhaalvormen, oefen met vertellen en laat je inspireren door collega’s in het vak. Precies wat de training Storytelling je te bieden heeft.