Storytelling is niet nieuw. Wel nieuw is dat bedrijven steeds meer inzien dat het de manier is om mensen te inspireren. Ook online. Via websites, Intranet en social media vertellen […]
Het visieverhaal
Wij bewaren mooie herinneringen aan de door ons georganiseerde middag waarop 80 consultants in groepjes rond ‘the corporate campfire’ zaten. Afkomstig uit meer dan 10 verschillende landen en allemaal onderdeel van één organisatie. Ze vertelden elkaar verhalen over de gedenkwaardige momenten tijdens hun werk.
Het waren mooie en persoonlijke verhalen. We hoorden, al rondlopend, het verhaal van de piepjonge consultant die de ‘oude rot’, waar iedereen heimelijk een beetje bang voor was, ontdooide door vasthoudend en met tact te blijven vragen naar zijn mening en naar zijn persoonlijke ervaringen, naar zijn twijfels en dilemma’s.
We werden stil van de lange weg die een van de Aziatische consultants had afgelegd om, afkomstig uit een klein dorpje en opgevoed in een ‘ongeschoolde’ familie, uit te groeien tot een van de beste in zijn vak. We genoten mee met de jonge vrouw die meeslepend vertelde hoeveel vertrouwen van haar organisatie zij voelde toen ze na een jaar intensief inwerken heel vroeg in de morgen op het vliegveld van Hongkong stond en zich opmaakte voor een gesprek met een van de belangrijkste klanten. En hoe spannend het was om dat te doen. We leefden mee toen ze vertelde hoe blij ze was dat ze na het gesprek meteen de telefonische back-up en complimenten kreeg die ze zo nodig had.
Dapper vonden we de doorgewinterde consultant die ook zijn blunders durfde te delen en de jonge medewerkers inspireerde met de verantwoordelijkheid die hij had genomen om zijn fout recht te zetten en zijn klant zo voor altijd aan zich te binden. Minstens zo goed was het voor die jonge aanwas om te horen dat fouten maken mag in deze organisatie en dat je altijd de kans krijgt om het daarna beter te doen.
Na afloop deelden verschillende groepjes hun ‘mooiste’ verhalen met de grote groep. Wij keken ondertussen met een schuin oog naar de tweekoppige directie die bij elk verhaal een beetje meer straalde. Want deze waargebeurde verhalen gaven invulling aan de lange termijnvisie die ze nog die ochtend presenteerden. Naast de ‘numbers and dates’ ontvouwde zich ook een ander verhaal. Dat van een dappere, eerlijke en avontuurlijke organisatie. Waar alles om de klanten draait, waar jonge mensen heel veel kansen krijgen, waar de ‘oude rotten’ open vertellen over hoe ze vielen en weer opstonden, waar je altijd alles mag vragen…
Het verhaal van de kracht van diversiteit die internationaal werken mee zich mee kan brengen, als je tenminste leert om rekening te houden met de verschillen en altijd op zoek bent naar de overeenkomsten. Een avontuurlijk verhaal ook waarin de ‘held’ op reis gaat, en hindernissen overwint. In de weken die volgden nam de directie ook deze verhalen op in het ‘Corporate visie-verhaal’. Het werd er veel beter van!
Want zo krijg je een visieverhaal dat spannend is. Een verhaal dat over de toekomst gaat en vanaf het moment dat het verteld wordt meteen de uitdagingen van vandaag en morgen de moeite waard maakt. Dat concreet en herkenbaar is en iedereen een rol in het geheel geeft. Grote projecten en nieuwe uitdagingen kunnen spannend en frustrerend zijn, zeker voor mensen die niet betrokken waren bij de besluitvorming. Dan bestaat het gevaar dat zinloze frustraties de energie uit de groep halen, of dat het een ‘papieren visie’ wordt die een keer per jaar afgestoft wordt (en daarna weer stilletjes opgeborgen). Met een visieverhaal dat zowel het hoofd als het hart raakt en dat samen gemaakt is, veranderen grote obstakels in kleine hobbels op weg naar een waardevol doel.
Elke organisatie heeft ‘visieverhalen’ nodig die berusten op persoonlijke ervaringen. Die verhalen bewijzen dat de visie geen ‘lege woorden’ zijn of zielloze kwantitatieve doelen. Dus steek het kampvuur aan, ga eromheen zitten en luister naar elkaar!
Serie storytelling: verhalen die je moet kunnen vertellen. Dit blog is deel 3 in de serie over storytelling. 5 verhalen die je moet kunnen vertellen. Of je nu wilt overtuigen, adviseren of motiveren met je verhaal. Wil je leren hoe je een goed verhaal opbouwt? Volg dan onze presentatietraining. Meer weten? Neem eens een kijkje in ons trainingsaanbod. Er start elke maand wel een training maken en geven van presentaties met the Pyramid Principle.