Sinds we met onze pitchtraining zijn gestart, hebben we alweer tientallen enthousiaste klanten mogen trainen in het maken en houden van hun pitch. We hebben veel geleerd uit alle verhalen […]
Ik ben banketbakker. Wat ben jij?
Een paar jaar geleden had ik een gesprek met Marc, hoofd Operational Audit van KLM, over een training die we voor zijn team zouden geven. Operational Audit?, hoor ik je vragen. Wat mag dat zijn? Kennelijk kreeg hij die vraag wel vaker, want achter hem hing een uitgeknipte strip van Hein de Kort. Die ging over Wim, die op een feestje was en ieder gesprek begon met: ‘Hoi, ik ben Wim. Ik ben banketbakker. Wat ben jij?’ Wim kreeg de meest vage antwoorden: ‘Nou ja, wij doen in internationale dataverbindingen.’ ‘Dus je bent een internationale dataverbinder?’ ‘Nou nee, ik zit meer aan de customer experience-kant’. ‘Dus je bent customer experiencer?’ ‘Nou nee, …’ Enfin, je kunt je er misschien iets bij voorstellen. Ik moest er in ieder geval vreselijk om lachen en Marc ook en dat was een leuk begin van het gesprek.
Nieuwsgierig?
De strip maakt een modern dilemma glashelder: hoe leg je een beetje duidelijk uit wat voor werk je doet? Of, nog wat breder: hoe leg je een idee zo uit dat je publiek er iets mee kan? Er een voorstelling bij heeft, zich erbij betrokken voelt, nieuwsgierig wordt? En, nog het mooist: er zelf een idee bij krijgt, bijvoorbeeld: dit wil ik ook! Ik wil meedoen! En ik ken iemand voor wie dit echt iets is!
Breng je ideeën tot leven
Iedereen kent wel een paar iconische voorbeelden van ideeën die tot leven komen. Bill Gates die malariamuggen loslaat tijdens zijn TED-Talk over malariabestrijding – “There is no need only poor people should get malaria”. Steve Jobs, die de nieuwe Macbook Air uit een envelop trekt – ‘This is the Macbook Air, so thin it fits in one of these envelopes you see flying around the office’. Maar het kan ook prima zonder stunts of spullen. Kijk eens naar het begin van Simon Sinek’s TED-Talk Start with Why. Elke keer als ik dat doe moet ik me dwingen om te stoppen en niet de hele speech uit te kijken – nu ook weer terwijl ik dit stukje schrijf. Of kijk naar de eerste minuut van de speech van Eckhart Tolle over The Power of the Present Moment.
Geen presentatierobots
Stuk voor stuk sprekers die niet alleen een mooi idee hebben, maar ook grondig hebben nagedacht over hun publiek. Ze zetten zichzelf, hun persoon, voor de volle 100% in – geen valse bescheidenheid, we krijgen alles te zien. En dat met maar één doel: hun idee te laten landen bij hun publiek. Wat ik zelf zo mooi vind: ze zijn geen van allen ‘technisch perfect’. Ze doen gewone mensendingen: ze verspreken zich, staan soms met hun rug naar het publiek, schuiven hun bril recht, misschien verstaan we niet alles wat ze zeggen. Maar op de een of andere manier maakt dat helemaal niets uit – daar staan mensen die ons iets te vertellen hebben wat we graag willen weten.
Val op met een krachtige pitch
Ben jij er ook aan toe om eens te werken aan je idee? Zodat je op een feestje wél een leuk gesprekje hebt na de obligate vraag ‘wat doe jij eigenlijk voor de kost?’ Wil jij tijdens een vergadering wél de volle aandacht voor je standpunt? Je leidinggevende overtuigen dat je die loonsverhoging nu echt moet krijgen? Dat jij geknipt bent om dat mooie nieuwe project te gaan leiden? Wij staan te popelen om met je aan de slag te gaan in onze training Pitch je idee! Wil je meer weten? Stuur dan een mail aan Floris .