Hoe blijf je creatief in je werk? Hoe voorkom je dat door de drukte van alledag je aandacht voor vernieuwing verslapt? Herkenbare vragen. Vlak voor het einde van het jaar, […]
Tips > Storytelling > Ik ga op reis en neem mee…
Ik ga op reis en neem mee…
Al weken genieten we dagelijks van een strakblauwe lucht en een stralende zon. Je zou haast vergeten dat de vakantie nog staat te beginnen. Door de zon bruisen we van de ideeën; in september starten we met een nieuwe training Storytelling.
Met de vakantie voor de deur en trekken wij er de komende weken op uit, met een lading boeken. Graag delen we met jullie onze persoonlijke favorieten. Veel leesplezier!
Hoe ik verander
Shirine Moerkerken, 2015
Hoe ik verander is een fascinerend boek dat de twee betekenissen van de titel meer dan waar maakt. Je moet er wat langer achter elkaar in lezen; het is dus ideaal voor een rustige vakantie. Want ik moest wel even wennen aan het buitenissige uitgangspunt. Dat is: een groot deel van de werkelijkheid die we ervaren, is niet gewoon aanwezig (‘out there’, noemt Shirine dat) maar wordt geconstrueerd op het moment dat we met andere mensen in interactie zijn. Als je bij de werkelijkheid denkt aan bomen, auto’s of gebouwen, dan is dat beeld erg vreemd. Maar niet wanneer je denkt aan de wat abstractere werkelijkheden waar we ook dagelijks mee te maken hebben: de afdeling, onze organisatie, een leverancier, mijn manager, het bedrijf, het inkoopproces, de klant.
Shirine laat zien dat we hiervan allemaal zo ons eigen beeld hebben, dat ontstaat in interactie met anderen. Zo kunnen zelfs allerlei werkelijkheden naast elkaar bestaan. Zo’n werkelijkheid kunnen we dus pas veranderen wanneer we ook bereid zijn ons eigen beeld aan te passen. Het mooie van dit boek is dat Shirine erin slaagt om te laten zien hoe zo’n proces gaat. Hoe voer je gesprekken zo dat we ons samen bewust worden van alle aannames die we over de werkelijkheid doen? Zodat we die werkelijkheid ook samen kunnen veranderen? Dit boek is een eyeopener voor iedereen die iets zou willen veranderen.
Echte leiders hebben een goed verhaal
Astrid Schutte, 2012
Dit boek laat op een overtuigende manier zien dat leiderschap voor een groot deel inhoudt: een goed verhaal hebben en vertellen. Dus niet: een verhaal zien als handig hulpmiddeltje, maar: leiderschap bestaat voor het grootste deel uit het vertellen van verhalen. Het boek onderscheidt een aantal veel voorkomende verhaalstructuren en dat maakt het heel praktisch toepasbaar.
Maar de kwaliteit zit hem in de verrassende keuze van de voorbeelden en de geweldige analyse die ze daarvan maakt. Zo reconstrueert ze heel zorgvuldig het verhaal van Jos Elbers, toen hij bestuursvoorzitter was van Hogeschool Inholland, aan de hand van uitspraken die hij deed in een uitgebreid radio-interview. Daarin beschrijft hij onderwijs alsof het een geautomatiseerd fabrieksproces is, zonder dat er een student of een docent bij aan te pas komt. En ze houdt ook het verhaal van de ING-topman Cees Maas onder de loep, dat hij deed bij de Commissie De Wit. Ze laat prachtig zien hoe hij zijn bank vergelijkt met spelende kinderen op het strand, die verrast worden door een vernietigende tsunami.
Het mooie van haar analyses is dat ze laat zien dat leiders per definitie verhalenvertellers zijn, en dat ze er maar beter voor kunnen zorgen dat die verhalen inspireren. Want uit haar boek blijkt zonneklaar dat onbegrijpelijke of ongeïnspireerde verhalen veel schade kunnen aanrichten.
Semco in de polder
Allard Droste, 2017
Dit boek leest als een trein. Met een hele lading praktijkervaringen en een dosis zelfkritiek doet Allard Droste letterlijk een boekje open over het toepassen van de Braziliaanse Semco managementstijl op zijn Hollandse bedrijf. Hij vertelt hoe hij in de afgelopen 10 jaar een bestaand bedrijf van een bureaucratie heeft omgetoverd tot een zelfsturende werkomgeving. Die bovendien winst maakt.
Het boek staat vol met principes die uitnodigen om zelf mee te gaan experimenteren. De belangrijkste: je hebt goud in handen met je eigen mensen. Je hoeft het alleen nog maar op te rapen. Een boek voor iedereen die het lef heeft om de vaste structuren op het werk los te laten en een vernieuwende aanpak te introduceren.
Geef vertrouwen aan je mensen, nogal een open deur zou je zeggen, maar als je het boek leest ervaar je dat dit principe veel lef vraagt en het moeilijkste aspect van het anders durven werken. “Je staat elke dag voor een keuze. Richt je het bedrijf of de omgeving in naar de mensen die je vertrouwt of naar de mensen die je wantrouwt?” Meer weten, lees het boek!
People Skills
Robert Bolton, 2015
Het geheim van helder en overtuigend communiceren.
Communiceren doen we allemaal, elke dag. En helaas niet altijd helder. Robert Bolton verklaart hoe het kan dat onze dagelijkse communicatie zo vaak tekortschiet en de bron is van veel problemen en misverstanden.
Of het nu gaat om overtuigend spreken, beter luisteren, ruzies oplossen of lichaamstaal interpreteren, People Skills helpt je om meer mensenkennis te ontwikkelen.
Wij houden van helder communiceren en dit boek lijkt voor ons geschreven. Deel twee van het boek gaat uitgebreid in op de kracht van luisteren. Bolton: “Een zeldzaam en moeilijk iets; en wat hangt er veel af van degene die naar ons luistert. Er zijn mensen die de barrières slechten en het pad effenen; er zijn mensen die de deur intrappen en ons territorium binnendringen; er zijn mensen voor wie we altijd vreemden blijven en een vreemde taal spreken. En wanneer het onze beurt is om te luisteren, wie van deze mensen zijn wij dan?” Een echte aanrader, voor iedereen die wil leren luisteren. Je merkt al snel hoe waardevol dat kan zijn.
Information is beautiful
David McCandless, 2009
Laat je inspireren door deze visuele reis langs onthullende trends, fascinerende feiten en bevolkingsstatistiek. Een kleine greep uit de datavisualisatie: een kaart van het internet; vrouwen van dictators of een overzicht van godsdiensten en hun aanhangers. En dat alles visueel. Geef je ogen de kost. Kijk hier voor nog veel meer inspiratie. Voor iedereen die van datavisualisatie houdt.
Visuele meetings
David Sibbet, 2011
Visuele meetings biedt je praktische handvatten om samen met anderen visueel te werken. Als je visueel werkt worden je meetings productiever, effectiever én leuker. Bovendien zorgt visueel communiceren ervoor dat je betere ideeën hebt, betere beslissingen neemt en samen gemotiveerd bent om de resultaten te behalen. Bij het lezen van dit boek krijg je direct zin om de technieken zelf toe te passen.
Aankomende evenementen
We weten allemaal dat het een uitdaging kan zijn om online een presentatie te geven of een vergadering te leiden. Jouw publiek leunt achterover, en hun brein gaat automatisch in […]
“Eind jaren 60 gingen mijn grootouders op avontuur. Zij ruilden Groningen in voor Latijns Amerika. Waar mijn opa dacht gestationeerd te worden in de grote stad, bleek de fabriek waar […]