Mijn opdrachtgever wil altijd iets te kiezen hebben

Hoe ga je om met opdrachtgevers die altijd meerdere opties in je presentatie willen zien? Zodat ze iets te kiezen hebben? Vaak behandelen onze deelnemers dan alle onderzochte opties één voor één. Maar hoewel dat op het eerste gezicht heel overzichtelijk lijkt, wordt zo’n presentatie toch vaak rommelig en moeilijk te volgen voor het publiek. Want wat eerst als een mogelijke oplossing wordt gepresenteerd, met aantrekkelijke voordelen, blijkt bij nadere beschouwing toch te veel nadelen te hebben, of zelfs helemaal niet uitvoerbaar te zijn. Aan het eind van je verhaal is het publiek in verwarring en is een besluit niet in zicht: je wordt met een berg huiswerk teruggestuurd. 

Hoe kan het ook?  

De beste oplossing is om het helemaal niet over opties en alternatieven te hebben! Bouw je verhaal daarentegen op als een stap-voor-stap oplossing van het probleem van je publiek. Je laat bijvoorbeeld zien hoe je een groter marktaandeel bereikt, meer succes hebt met aanbestedingen of hoe je een bedrijfsproces eenvoudiger laat verlopen. Je publiek denkt niet aan opties, maar kijkt kritisch of jouw benadering het probleem inderdaad goed oplost. 

Als dat niet mogelijk is, en je tóch diverse opties moet wegen, bedenk dan dat je publiek jou vooral heeft ingehuurd om de voor hen meest gunstige optie te kiezen. Kondig dus in de inleiding aan dat je diverse opties hebt bekeken, en benoem welke oplossingsrichting naar jouw oordeel de voorkeur verdient. Bouw je verhaal nu op met die criteria die jouw voorkeursoptie superieur maken ten opzichte van de andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld: jouw optie is het makkelijkst op te schalen bij groei, is buitengewoon gebruikersvriendelijk en het veiligst. Daardoor worden de iets hogere initiële kosten al in het eerste jaar terugverdiend.  

Je publiek ziet dat je niet over een nacht ijs bent gegaan en alle alternatieven secuur hebt getest – dus geen gevalletje ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Tegelijkertijd is vanaf het begin glashelder welke oplossing de voorkeur verdient, en kan je publiek je verhaal moeiteloos volgen. Je publiek neemt staande de presentatie het juiste besluit, en jij kunt verder met je project: een win-win situatie voor je publiek en voor jou. 

Wil je eens kijken hoe je dit principe kunt toepassen op jouw presentaties en verhalen? En bereiken dat ook jouw presentaties resulteren in effectieve besluiten? Schrijf je dan in voor onze training Een IJzersterk Verhaal

mei 3, 2022
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?