Piramidaal schrijven – schrijf jouw publiek in beweging

Of je nu een betoog, artikel, e-mail, plan van aanpak of projectplan schrijft: overtuigen, inspireren, prikkelen, dát wil je! Maar het probleem is: dat lukt niet altijd. De lezer snapt niet waar je naartoe wilt of nog beroerder: raakt de draad volledig kwijt. Ontdek stap voor stap hoe je jouw lezers overtuigt. En maak vooral ook gebruik van de handige vuistregels.

Wat is piramidaal schrijven?

Piramide schrijven (ook bekend als de ‘Pyramid Principle‘) is als het bouwen van een solide huis. Je begint met een stevige basis en voegt daarna laag voor laag toe. Met de piramidemethode vertel je de lezers in weinig woorden wat ze willen weten. Dat komt doordat de piramidale tekst een optelsom is van antwoorden op hun vragen.

Wil je jouw team leren om heldere stukken te schrijven? Volg de training IJzersterk schrijven.

 

Piramidaal schrijven – een duidelijk stappenplan

Stap 1 – Begin bij je lezers

Jouw lezers kunnen potentiële klanten zijn, collega’s, een stuurgroep, een managementteam. Ga als een journalist te werk en stap in hun schoenen. Bedenk vóórdat je begint met schrijven wat hun belangen en hun zorgen zijn. In welke situatie zitten ze? Wat willen ze van je weten? Durf ook keuzes te maken. Hoe specifieker je de doelgroep beschrijft, hoe scherper je verhaal. Lees ook hoe je dat doet als je het publiek nog niet kent.

Stap 2 – Wat wil je bereiken met je tekst?

Je wilt iets bereiken met je tekst. Bijvoorbeeld dat je manager instemt met je advies of mening. Of dat je collega’s een uur gaan investeren in het aanleren van een nieuwe methode. Welk doel je tekst ook heeft, formuleer het duidelijk en vermijd vaagheden als: ‘Manager bijpraten’ of: ‘Collega’s informeren over nieuwe methode’. Een duidelijk doel werkt als een magneet: je gaat er vanzelf naartoe bewegen, en je lezers ook.

Stap 3 – Schrijf een pakkende inleiding

Een piramidaal verhaal komt snel ter zake. Toch is je boodschap niet de opening van je verhaal. Je lezers zitten namelijk nog met hun hoofd heel ergens anders. Je moet ze dus eerst rijp maken voor de boodschap. Dat doe je met een pakkende inleiding. Begin met iets wat iedereen weet, én dat over je lezers gaat. Beschrijf daarna het probleem waarmee jouw publiek worstelt, of de kans die ze willen benutten.

Eindig de inleiding met je boodschap. Je wilt met je tekst namelijk een bepaalde reactie teweegbrengen, bijvoorbeeld: ‘Hé, dat is interessant!’ Of: ‘Hm, dat zou weleens wat voor ons bedrijf kunnen zijn’. Zorg dat alles perfect op elkaar aansluit én op je publiek.
Vuistregel: als je de lezer op straat tegenkomt en je hebt slechts kort de tijd, wat zou je dan aan de lezer meedelen? Wees bondig – een boodschap bestaat uit maximaal twee volzinnen.

Een probleem of kans, wat kies je? Lees in deze blog wat het beste werkt voor jouw publiek.

Stap 4 – Werk aan een heldere verhaallijn

Hoe zorg je ervoor dat je lezers niet meteen doorbladeren naar de laatste pagina van je rapport? Ook nu geldt weer: het belangrijkste vertel je eerst. Je lezers kunnen de inhoud pas echt begrijpen als ze weten waar je met je verhaal naartoe gaat. Bedenk wat hun belangrijkste vraag is. Deze vraag levert een aantal verschillende antwoorden op. En ga nog een laagje dieper: onderbouw die antwoorden op hun beurt met nieuwe argumenten. Gebruik hiervoor relevante gegevens, zoals analyses, cijfers en best practices. Dit vormt de opmaat tot een heldere verhaallijn.
Vuistregel: bedenk drie tot (maximaal) vijf antwoorden op de belangrijkste vraag.

 

De telefoon trilt. Een collega roept. De kat schreeuwt. Het is vechten om de aandacht van je lezers. Het goede nieuws? Je kunt het winnen! Kari vertelt daarover dit.

Stap 5 – Schrijf je call to action

In de conclusie geef je aan wat je concreet van je lezers verwacht. Welke actie moeten ze nú, op dit moment, doen? Maak het je lezers heel makkelijk om de volgende stap te zetten. Vuistregel: probeer je aan een maximum van acht woorden per kop te houden.

 

Naast AFM, ACM, Kiwa en Enexis koos ook Cultuur+Ondernemen voor de piramidale aanpak. Duik in de klantcase en ontdek hoe we hun jaarverslag samen tot leven hebben gebracht.

mei 17, 2024
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?