We weten allemaal dat het een uitdaging kan zijn om online een presentatie te geven of een vergadering te leiden. Jouw publiek leunt achterover, en hun brein gaat automatisch in […]
Stap in de wereld van jouw publiek
“Wie is het publiek van jouw presentatie?” dat is de eerste vraag die wij onze deelnemers stellen wanneer zij hun presentatie maken. Een open deur? Dat lijkt zo misschien, maar deze vraag wordt gek genoeg vaak overgeslagen. En dat is een gemiste kans. Want als jouw presentatie geen link heeft met je publiek, dan resoneert je verhaal niet. Focus je op wat voor jouw publiek belangrijk is en zorg dat je publiek betrokken raakt bij je verhaal. Doe je dit niet, dan moet je publiek heel hard zijn best doen om na te gaan waarom ze zich zouden verdiepen in jouw presentatie en wat het hen gaat brengen. Sterker nog, de kans bestaat dat ze zich irriteren omdat zij hun best moeten doen om het verhaal voor hen relevant te maken.
Presenatiegoeroe Nancy Duarte noemt de mensen in je publiek niet voor niets de sterren van je show. Een presentatie kan niet zonder publiek. Chris Anderson, de eigenaar van TED, vergelijkt het geven van een presentatie met een reis. Als reisleider neem je de luisteraar bij de hand door jouw verhaal. Hij geeft het advies om in de wereld van de luisteraar te beginnen en ze vanaf daar bij de hand te nemen. Stap in de wereld van de luisteraar en voorkom dat de luisteraar in jouw wereld moet stappen.
Zet een stoel bij
Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com heeft een heel tastbare praktijk bedacht om je verhaal af te stemmen op je publiek.
Bij Amazon wordt er heel wat vergaderd, daarin is Amazon niet uniek. Maar bij de belangrijke vergaderingen laat Bezos een stoel plaatsen die leeg blijft. Dit doet hij om de aanwezigen eraan te herinneren wie de belangrijkste persoon is in de kamer: de klant.
De lege stoel is legendarisch op het hoofdkwartier van Amazon in Seattle. De aanwezigen van de vergadering worden door de lege stoel aangemoedigd vanuit het perspectief van die essentiële persoon te denken. Wat gaat er om in haar hoofd? Wat zijn haar wensen en zorgen? Wat zou zij denken van de ideeën die er worden besproken?
Probeer dit uit bij de voorbereiding van je volgende presentatie, en laat de lege stoel het publiek voorstellen. Bedenk je vooraf waar ze mee bezig zijn. Welke thema’s zijn belangrijk voor je publiek? Met welke dilemma’s worstelen ze? Welke vragen leven er? Als je hiermee begint heb je gegarandeerd alle aandacht.