2024 – nieuw jaar, nieuwe kansen! Grote projecten op het gebied van verduurzaming en digitalisering vragen jullie volle aandacht. Volgende week presenteer je jouw visie aan je team. Maar een […]
Zo breek je het ijs aan het begin van je presentatie
De beste manier om jouw presentatie te beginnen is met storytelling: een verhaal waarmee je laat zien wie je bent of waarin je gelooft. Dat breekt meteen het ijs en je publiek zal meer geneigd zijn om in jou en je verhaal te investeren. Ook zal je publiek je verhaal sneller begrijpen.
Dex in Bangkok – Een mooi voorbeeld van storytelling
We geven je het voorbeeld van Dex, een deelnemer van onze training Storytelling.
Zo begon hij zijn presentatie: “Het hotel was nog mooier dan ik had gedacht op basis van de foto’s op de site. De lobby was smaakvol ingericht, met Scandinavische meubels. Er stond een grote bos bloemen bij de balie van de receptie en er hing een prachtige foto van het Koninklijke paleis van Bangkok’’.
In no time was zijn publiek daar ook, in de lobby van het hotel of bij de balie van de receptie. Dex zoog zijn publiek als het ware zijn verhaal ‘in’. De persoonlijke ervaring van Dex werd de ervaring van zijn publiek, terwijl ze er zelf niet bij waren.
De voorwaarden voor een sterk begin van je presentatie
Een persoonlijk verhaal kan van alles zijn. Dit zijn de enige voorwaarden:
– Je voelt je op je gemak om het verhaal te delen met je publiek.
– De inhoud van je verhaal heeft betrekking op je presentatie en je publiek.
Terug naar het verhaal van Dex. Hij gebruikte zijn persoonlijke ervaring in het hotel als introductie van het plan om de klantenservice van zijn bedrijf te verbeteren.
”Zo smaakvol als de lobby was ingericht, zo kil, troosteloos en grauw was de kamer. Afgebladderde verf, een stinkend trapportaal en mijn raam bood uitzicht op een kale muur. Een totale deceptie.”
Hij sloot zijn verhaal af met:
“Slechte service? Ja absoluut. Ga ik nog een keer terug naar dit hotel? Zeker niet. En evenmin zal ik dit hotel aanraden aan mijn vrienden. Nee ik zal ze juist waarschuwen om hier vooral niet heen te gaan!”
Nog een voorbeeld van storytelling? Lees in deze blog een verhaal over een ‘mislukte presentatie’.
Een geslaagde presentatie begint met storytelling
Een persoonlijke introductie van je presentatie is dus krachtig, omdat je hiermee meteen contact maakt met je publiek. Ze begrijpen beter wie er voor hen staat. In ruil voor jouw openheid belonen zij jou en je presentatie met tijd, aandacht en goede vragen. En dat niet alleen; vaak krijg je er weer een nieuw verhaal voor terug. Presenteren en storytelling zijn dus een stevig duo!
Wil je meer inspiratie voor de introductie van jouw presentatie? Doe mee aan de training Inspireer met Storytelling. Dompel je onder in verhalen, ervaar de kracht van Storytelling en ontdek dat ook jij verhalen hebt die het vertellen waard zijn!