In onze rubriek #DoeAls kijken we de kunst af bij bekende en onbekende sprekers uit het wild. Deze keer #DoeAls hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets en gebruik prikkelende voorbeelden als je […]
Van datadump naar krachtige visualisaties
Heb je ze ook wel eens gezien, in bijvoorbeeld een attractiepark? Die zogenaamd bemoedigende bordjes, vanaf hier nog 1,5 uur wachttijd? Ik zie al voor me hoe over een aantal jaar mensen elkaar vertellen, weet je, vroeger, stonden mensen uren in de rij. Nee, echt? Gek waren ze toen.
In deze periode ontstaan, uit nood geboren, nieuwe oplossingen. Van sommige denk je, waarom was dat niet altijd al zo? Want die lange slingers wachtende mensen in attractieparken en dierentuinen behoren tot het verleden. Nu reserveer je online een tijd voor de attractie van jouw keuze en krijg je een seintje via je mobieltje als je bijna aan de beurt bent. Zo hoef je niet meer in de wachtrij te staan en voorkom je drukte. Werkt perfect. Zo hoefde ik afgelopen zondag niet in de rij te staan bij Artis met mijn gereserveerde tijdslot om de dierentuin te bezoeken. Ook stadhuizen en zwembaden werken hiermee.
Deze oplossingen maken handig gebruik van data over bezoekersaantallen, starttijden, duur van de attractierit, lengte van het wachten, GPS-gegevens. Door die data te analyseren en te vertalen naar slimme oplossingen is het mogelijk om bezoekers niet te laten wachten en een fijne dag te laten beleven. Geen lange wachttijden, geen drukte. Heerlijk rustig!
Mensen kijken naar data, maar onthouden ideeën
Waarom deze oplossingen zo goed zijn? Omdat de gebruiker centraal staat! En juist dat is een belangrijk onderdeel van onze training datavisualisatie. Want datavisualisaties kunnen er prachtig uitzien. Maar dat is niet het doel. Veel belangrijker is dat je de gebruiker ervan (jouw team, afdeling, organisatie) helpt met de data die je verzamelde. Om dat voor elkaar te krijgen moet je eerst goed nagaan waar zij behoefte aan hebben en wat je met de data wil overbrengen. Pas dan kun je de data vertalen in krachtige en overtuigende visualisaties.
Wat we vaak doen is de data laten zien en dan maar hopen (of ervanuit gaan) dat de gebruiker hier allerlei nuttige conclusies uit trekt. Maar helaas werkt dit niet zo. De data an sich laten geen inzichten zien. Je moet de gebruiker een handje helpen. Mensen kijken naar data, maar onthouden ideeën.
Help de gebruiker een handje
Afgelopen zomer gaven wij onze training Datavisualisatie bij Alliander. En in een van de sessies deelde Arjan zijn ervaring. Arjan had, in plaats van het dashboard dat hij had gemaakt te bespreken met de opdrachtgever, eerst allerlei vragen gesteld aan zijn opdrachtgever Elise. Hij had gevraagd hoe hij haar kon helpen, wat zij precies wilde weten, welke periodes, welke onderdelen, welke afdelingen enzovoort. En Arjan vertelde trots dat Elise blij verrast was dat Arjan zo met haar meedacht. Want over sommige vragen had zij zelf ook nog niet nagedacht. En zo hielpen Arjan en Elise elkaar. En uiteindelijk kon Arjan precies het dashboard bouwen dat Elise de inzichten bood waar zij haar project mee kon leiden.
Nu liet Arjan zijn data niet alleen maar zien (zoals in onderstaande grafiek),
maar gaf hij ook een advies mee (zoals in de volgende grafiek).
En daar was Elise erg mee geholpen. Wil je net als Arjan leren hoe je van dataweergave een overtuigende visualisatie kunt maken? Doe dan mee met onze training Datavisualisatie en leer krachtige visualisaties maken die je gebruiker verder helpen.