Verschrikkelijke grafieken en hoe je ze duidelijker kunt maken!

Verschrikkelijke grafieken en hoe je ze duidelijker kunt maken! 

Onlangs trainden we bij een klant waar verschrikkelijke grafieken wel de norm leken te zijn: duizelingwekkende hoeveelheden data gevisualiseerd in een warboel van gekleurde lijntjes, staafjes of combinaties daarvan, soms met wel 6 tegelijk op een slide.

Een slide zag er zo uit:

De slide titel was: “werk tot nu toe”

Op de linkerhelft van de slide stonden bullit-gewijs een 10-tal opmerkingen

De rechterhelft van de slides was gevuld met 6 lijngrafiekjes.

Nadat de deelnemers met groot enthousiasme aan de slag gingen om hun grafieken begrijpelijk te maken, kwam de alternatieve slide er als volgt uit te zien:

Als eerste scherpten de deelnemers de boodschap van de slide aan. Ze ontdekten dat middenin de tekstbrij op de slide één zin stond die precies samenvatte wat het werk tot nu toe had opgeleverd: “Product X presteert het best van alle geteste producten”. Dat werd de titel van de slide. 

Vervolgens bleek dat één van de grafieken deze boodschap het best visualiseerde: een lijngrafiek waarin je ziet dat product X stabiel op het hoogste niveau presteert (een horizontale lijn bovenin de grafiek), een tweede product ook stabiel presteerde (een horizontale lijn iets lager in de grafiek), terwijl de prestaties van de andere producten steeds lager werden (verschillende dalende lijnen). De groep besloot voor het best presterende product een heldere kleur, en voor de minder presterende producten een neutrale, lichtgrijze kleur te gebruiken. Op die manier werd de betekenis van de grafiek nog eens veel duidelijker. 

Dat is dus het recept voor een heldere grafiek: 

1. Scherp de boodschap aan door je af te vragen: welke conclusie trek ik uit de beschikbare data?

2. Gebruik deze conclusie als titel van je slide, of van je grafiek.

3. Kies de grafiekvorm die deze conclusie het meest eenvoudig ondersteunt.

4. Laat overbodige informatie (‘clutter’ in vaktaal) weg.

5. Laat de relevantste informatie opvallen door te werken met kleuren, contrasten, vormen en clusteren, dat wil zeggen dicht bij elkaar zetten wat bij elkaar hoort.  

februari 21, 2023
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?