Vier tips om een inspirerend jaarverslag te maken

Het jaarverslag, en in het bijzonder het bestuursverslag is de uitgelezen kans om te laten zien waarop je trots bent als organisatie. Flink uitpakken dus! Maar hoe doe je dat? Met deze vier tips maak je een jaarverslag dat inspireert.

Tip 1 Doe het samen
Neem de tijd om als organisatie het verhaal te bouwen. Waar zijn jullie trots op? Wat viel tegen en hoe hebben jullie dat aangepakt? Wat waren de grootste uitdagingen en kansen? Zo groeit het besef ‘we hebben dit met zijn allen bereikt’.
Vat je jaar in een krachtige boodschap samen en ondersteun deze met drie tot vijf sprekende resultaten. Sta ook stil bij jullie plannen voor het komende jaar. Waar kijken jullie naar uit en waar zien jullie tegenop?
Slim om ook meteen de externe schrijvers van het jaarverslag te betrekken. Zij krijgen dan een goed beeld van de doelen, de toon en achterliggende gedachten en kunnen doorvragen. Blijft de inhoud te vaag? Dan zijn zij je redding!

Tip 2  Laat zien wat je zegt
Laten we eerlijk zijn: opsommingen in jaarverslagen kunnen best saai zijn. Geef die cijfers dus betekenis! Breng je data tot leven en laat zien wat je zegt, met infographics en animaties. Of het nu gaat over strategie, resultaten, personeelsbeleid, of bijvoorbeeld duurzaamheid. Visualiseer je cijfers en deel ze, ook op social media.
De provincie Utrecht toont haar jaarverslag in infographics. Verfrissend, toch?

 

En in het jaarverslag van de AFM vertellen visuals een samenhangend verhaal over de ontwikkelingen van de kapitaalmarkt.

Tip 3 Breng je verslag tot leven met verhalen
Maak het jaarverslag levendig met persoonlijke verhalen. Laat klanten aan het woord over de samenwerking of geef medewerkers de ruimte om openhartig te vertellen. Pas dan krijgen alle cijfers en fraaie woorden écht betekenis, en wordt je geloofwaardigheid versterkt.
Duik in het jaarverslag van Vluchtelingenwerk en ontdek de verhalen van mensen die huis en haard moesten achterlaten. Of luister naar de verhalen van creatieve ondernemers die steun vonden bij Cultuur+Ondernemen. Ook a.s.r. maakt flink gebruik van de kracht van verhalen.

Luister en kijk bijvoorbeeld naar deze video van ING, waarin binnenvaartschipper Herman vertelt over zijn financiële tegenslagen.

Tip 4 Schrijf duidelijk en concreet

Vermijd vage taal, vakjargon en chique woorden. Lees elke zin opnieuw door de bril van je lezer en bedenk wat diegene zich stiekem afvraagt. Neem deze zin bijvoorbeeld: ‘Onze producten hebben we aangeboden voor een eerlijke prijs’.
Eh, welke producten? Wanneer hebben we ze aangeboden? En aan wie? En: wat is een eerlijke prijs? Zo zie je hoe een ogenschijnlijk simpele zin veel vragen kan oproepen. Voorkom dit en schrijf duidelijk en concreet.

Wij helpen graag bij het maken van een helder en inspirerend verslag. Aarzel niet en neem contact op.

januari 23, 2024
Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?