Hoe ga je om met vragen tijdens je presentatie? Wij geven tips en delen ervaringen uit onze trainingen. Er komt een vraag! Weersta de neiging om razendsnel, zelfs voordat de […]
Vragen die we vaak ervaren als weerstand
Tijdens trainingen horen wij vaak van deelnemers: ‘Wat kan ik doen met een vraag die geen vraag is?’ Oftewel vragen die gesteld worden om je verhaal te testen of om te laten zien wat de vragensteller allemaal van het onderwerp weet. Of een vraag waarin een tegenwerping verpakt is. Als gespreksleider of presentator kan dit voelen als weerstand vanuit je publiek. Hoe ga je met dit soort vragen om? Hieronder delen we 3 vragen die onze deelnemers vaak krijgen en 3 manieren om hiermee om te gaan.
1. De testvraag
De vragensteller wil graag waar iedereen bij is testen wat jij allemaal weet. Nu niet gaan bluffen. Bedank de vragensteller en beloof dat je het gaat nazoeken. (En doe dat dan ook echt.)
2. Het verborgen bezwaar
De vragensteller verstopt zijn tegenwerpingen in een vraag: ‘Waarom duurt de pilot zo lang?’ terwijl hij eigenlijk wil zeggen: ‘De pilot duurt veel te lang.’ Misschien ben je geneigd om in de verdediging te schieten en uitleg te geven: ‘De pilot duurt zo lang omdat…’ Doet dit niet. Noem het bezwaar bij de naam: ‘Bedoel je dat je de pilot te lang vindt duren?’ En zet dan het bezwaar in perspectief: ‘Je moet niet alleen letten op de lengte van de pilot, maar ook op de gedetailleerde inzichten die we op die manier verkrijgen, zodat we het straks in een keer goed kunnen doen.’
3. De ‘kijk mij eens’ vraag
De vragensteller wil heel graag laten zien wat zij allemaal van het onderwerp weet en haar expertise tentoonspreiden. Geef een dergelijke vragensteller even de volle aandacht. In het artikel Zet je presentatiekaper op het podium lees je extra tips hoe je dat kunt doen. Complimenteer haar daarna en nodig haar uit na de presentatie nog even verder te praten.
Wil je leren krachtige presentaties te geven?
Tijdens onze training ijzersterk presenteren leer je al je ideeën verwerken tot een samenhangend verhaal en ontspannen presenteren.