Onze trainingen zijn voor mensen die presentaties willen, nou ja laten we eerlijk zijn, ook vaak moeten geven. We zien dan steeds weer hoe belangrijk die mensen het vinden om […]
Wat nu als ik mijn publiek niet ken?
Wie is je publiek? Zo luidt de eerste vraag die wij stellen aan onze deelnemers. Hoe beter je in staat bent om je de mensen en het moment voor de geest te halen, hoe effectiever je verhaal. Dus daarom is onze opdracht altijd, verplaats je in je publiek. Ook als je publiek nog onbekend is.
Ga op onderzoek uit
Idealiter achterhaal je de naam van de mensen die je met je presentatie wilt bereiken. Met een naam kan je heel veel. Vraag aan collega’s die haar kennen wat zij van haar weten. Zij kunnen je vaak een heel eind op weg helpen. En, google is your friend. Je kunt heel veel te weten komen via internet, op Linkedin, op de website van de werkgever. Zelfs facebook en instagram kunnen je helpen. Zo hielp google mij laatst aan een schat van informatie over mijn nog onbekende publiek: Ella werkte als controller bij een grote verzekeraar, was 29 jaar, getrouwd, woonde in Dordrecht, had net een kind en hield van Economie en van wandelen.
Vraag je publiek het hemd van het lijf
Nog beter, neem voor je presentatie contact met haar zelf op. Vertel dat je haar binnenkort een presentatie gaat geven en stel de vraag: hoe kan ik je helpen. Vraag waar ze tegen aanloopt, wat haar zorgen zijn, wat haar ambities zijn.
Ook zonder een naam kun je toch al veel over iemand te weten komen. Op basis van werkgever, studierichting of andere bijzonderheden kun je al bepaalde inschattingen maken. Of vraag aan de persoon die je heeft uitgenodigd om je presentatie te geven om meer informatie over de aanwezigen.
Maak persona’s
Vervolgens maak je met al deze informatie een ‘persona’ van je publiek. Teken bijvoorbeeld een silhouet van jouw publiek en schrijf erbij waarvan zij wakker ligt, wat haar zorgen zijn. Aanzien, boze klanten, haperende techniek, tijdsdruk? En bedenk waar zij blij van wordt. Wat zijn haar ambities, interesses en belangen? Waar is ze gevoelig voor? En wat doet haar hart sneller kloppen? Hoe meer je weet, hoe beter. Houdt ze van veel cijfers en details? Of van toekomstvisies en grootse initiatieven?
Verwerk dit in je presentatie
Deze oefening geeft je tijdens je presentatie tal van aanknopingspunten om verschillende onderdelen in je presentatie in te leiden, invulling te geven. De oefening helpt je om uit je eigen kaders te denken. Doordat jij in de belevingswereld van je publiek stapt, zal je publiek sneller in die van jou stappen.