Ik ga op reis en ik neem mee. In deze zomerse boekenrubriek delen wij onze persoonlijke favorieten met jullie. Om te lezen tijdens de vakantie. Veel leesplezier. Enig idee […]
Wie een presentatie geeft, is een verkoper
Wij lezen graag, om nieuwe ideeën op te doen en ons te verrijken. Eén van onze favoriete boeken is To sell is human van Daniel Pink. In zijn boek legt Pink uit dat in deze tijd iedereen een verkoper is. Want, we zijn volgens hem tegenwoordig allemaal bezig om anderen in beweging te brengen, te overtuigen en te beïnvloeden. Dat geldt ook bij het geven van een presentatie. Want, als je een presentatie geeft, dan heb je een doel voor ogen, je wilt je publiek overtuigen, je wilt een akkoord op je projectvoorstel, je wilt overgaan tot actie. Kortom, je wilt dat het publiek jouw ideeën omarmt. En daarmee ben je geen traditionele verkoper die een boek verkoopt, maar een moderne verkoper die zijn ideeën verkoopt aan zijn publiek.
Stem je verhaal af op je publiek…
De eigenschap die een verkoper succesvol maakt, gaat ook op voor een succesvolle presentator. Een belangrijke eigenschap om succesvol te zijn als verkoper is Afstemming. Afstemming houdt in dat je goed in staat bent je in te leven in de ander en empathie te hebben voor de ander. Van groot belang is het perspectief van de koper te begrijpen. Dit kun je doen door ervan uit te gaan dat de koper degene is die het voor het zeggen heeft.
Verplaats je nu eens naar de wereld van de presentator, en vervang koper door publiek en zie hier hoe goed de vergelijking opgaat. Als presentator is het van cruciaal belang voor het slagen van jouw presentatie dat je in staat bent je te verplaatsen in je publiek. In onze aanpak beginnen we daarom bij het schetsen van de situatie van het verhaal. De situatie is het startpunt van je presentatie, geformuleerd vanuit het perspectief van je publiek. En om dat te kunnen doen, vertel je niet wat jouw probleem is of waar je zelf van wakker ligt, maar benoem je de uitdagingen of ambities van je publiek. En dat vergt afstemming.