We weten allemaal dat het een uitdaging kan zijn om online een presentatie te geven of een vergadering te leiden. Jouw publiek leunt achterover, en hun brein gaat automatisch in […]
Zo hou je de aandacht van je publiek vast
Hoe voorkom je dat je publiek wordt afgeleid tijdens je presentatie en met elkaar gaat praten? Hoe zorg ik ervoor dat mijn publiek niet met zijn telefoon bezig is? Kortom, hoe hou ik de aandacht van mijn publiek vast tijdens mijn verhaal? Deze vragen krijgen we regelmatig te horen van onze deelnemers tijdens de training. En het zijn begrijpelijke vragen. Want ons publiek is steeds sneller afgeleid. En de afleiding is dichtbij. Een presentatie leent zich ook zo goed om lekker in de relax stand te gaan, onderuit te zakken en je whatsapp conversaties bij te werken. Ga maar na, zodra de beamer aangaat, de presentatie aan en het licht uit, zakken de aanwezigen wat onderuit en kan je publiek rustig wegdromen…
Zorg voor een actieve houding
Voorkom dit, door je publiek actief te houden. Doe het licht niet uit. Laat de gordijnen vooral open! Doe een raam open voor frisse lucht. En vraag deelnemers hun telefoon op stil te zetten en op te bergen.
Bewaak het cardiogram van je presentatie
Bouw een spanningsboog op, zodat je de aandacht van je publiek vasthoudt. Met het cardiogram van je presentatie kun je de spanningsboog zelf ensceneren. Het cardiogram stelt je in staat om voorafgaand aan je presentatie, slide voor slide je verhaal uit te tekenen. Je bedenkt per slide wat je vertelt én welk beeld je laat zien.
Plot elk onderdeel van je storyboard in het cardiogram. Je begint met datgene wat het publiek herkent, de situatie. De feitelijke, herkenbare context van jouw presentatie. Bouw de spanning van je verhaal stapsgewijs op en werk toe naar de boodschap van je presentatie. De boodschap is in één zin de kern van jouw verhaal.
Neem je publiek bij de hand
Gun je publiek de tijd om de informatie die jij vertelt te verwerken. Laat een stilte vallen tussen het vertellen van de confrontatie en de boodschap. Want wat voor jou gesneden koek is, is nieuw voor jouw publiek. Als je het hele verhaal hebt uitgetekend, bedenk dan waar de aandacht van je publiek zou kunnen verslappen. Zorg ervoor dat je juist dan een moment inbouwt waardoor je de aandacht vasthoudt. Bijvoorbeeld door een krachtige foto, of een persoonlijke anekdote. Gebruik signalen in je taalgebruik waarmee je publiek weet waar je je bevindt in je verhaal. Zoals ten eerste, ten tweede en tenslotte, zodat je publiek weet waar zij aan toe is. En vergeet niet aan het eind van je verhaal de boodschap te herhalen, zodat je publiek de boodschap goed onthoudt.
Bewaak de tijd van je presentatie
Bijkomstig effect is dat het cardiogram, naast hulpmiddel om de aandacht van je publiek vast te houden ook een geweldig instrument is om je tijd te bewaken. Stel, je hebt 20 minuten de tijd voor je presentatie, dan weet je precies hoeveel tijd je per slide hebt, en dat zet je bij je cardiogram. Zo weet je ook welke details je kunt weglaten, op het moment dat je in tijdnood mocht komen tijdens je presentatie.
Trek ook tijd uit voor vragen van je publiek. En bedenk van te voren wat je wilt doen met vragen, wil je dit bewaren tot het eind van je verhaal? Benoem dit dan als je begint met je presentatie. Dan weet je publiek waar het aan toe is. En hou hier dan ook in je timemanagement rekening mee.
Benieuwd hoe dit in de praktijk is? Hou onze website in de gaten. Binnenkort kun je in ons blog lezen hoe het cardiogram houvast heeft geboden tijdens een belangrijke presentatie van een van onze deelnemers.