Verdient jouw idee ook een krachtige pitch?

oktober 29, 2019

Sinds we met onze pitchtraining zijn gestart, hebben we alweer tientallen enthousiaste klanten mogen trainen in het maken en houden van hun pitch. We hebben veel geleerd uit alle verhalen die we hebben begeleid. Wat voor ons en onze deelnemers een echte eye-opener was: er zijn veel meer situaties die een prikkelende pitch verdienen dan we geneigd zijn te denken.

Mensen associëren een pitch met het TV-programma Dragon’s Den: een bloednerveuze ondernemer moet drie kritische investeerders in twee minuten ervan overtuigen om tonnen te investeren in hun start-up. En dat is voor veel mensen wel erg ver van hun bed. Maar er zijn veel meer situaties waarin je iemand enthousiast wilt maken voor je idee! Want dát is naar onze overtuiging het enige doel van een pitch. En dat doen onze deelnemers voortdurend.

Zo zag een deelnemer mogelijkheden om de dienstverlening voor nieuwe maatwerkklanten veel sneller te starten, en wilde ze haar collega’s ervan overtuigen dat daar een pilot voor moest komen.
Een ander vertelde over haar initiatief om het glazen plafond voor vrouwen te doorbreken in haar organisatie. Een derde had een manier gevonden om het de klant makkelijker te maken allerlei verplichte formulieren in te vullen.

Tijdens de training onderzochten we waar hun eigen enthousiasme voor het idee precies zat en hoe ze dat konden gebruiken bij hun verhaal. En telkens weer kwamen we tot de conclusie dat zo’n pitch niet zozeer een presentatie is, maar een geweldige opmaat naar een enthousiast en positief gesprek.
Een gesprek waarin jij en je gesprekspartner echt open staan voor elkaars ideeën en gezamenlijk willen werken aan een gemeenschappelijk belang.

Verdient jouw idee ook een goede pitch? Schrijf je dan in voor Pitch je idee!
De eerstvolgende uitvoering staat gepland op 3 december. Wacht niet te lang want het aantal deelnemers is beperkt!

Meer lezen
Meer inspiratie?

Laat je inspireren

Ontvang onze nieuwsbrief