Kennisoverdracht om blij van te worden

december 10, 2020

Hoe breng je kennis over aan je publiek?

Je wilt dat je publiek je verhaal interessant vindt. Je wilt dat je publiek aan je lippen hangt. Maar dat is nog niet altijd makkelijk. Helemaal als de inhoud heel specialistisch of technisch is. Met het toepassen van Storytelling technieken kun je ook complexe materie interessant maken voor je publiek. Hoe je dat doet lees je in onderstaande klantcase bij  Van der Feltz advocaten.

Kennisoverdracht staat bij de advocaten van Van der Feltz van oudsher hoog in het vaandel. Ze vinden het belangrijk om collega-advocaten en cliënten goed op de hoogte te houden van recente juridische ontwikkelingen op het gebied van met name bouwrecht, omgevingsrecht, milieurecht en energierecht in de sectoren bouw en vastgoed, energie, industrie, en overheid – en dan vooral waar die domeinen elkaar tegenkomen en beïnvloeden. Ze geven dan ook vaak inhouse trainingen aan cliënten, verzorgen verdiepingscursussen voor vakgenoten en organiseren cliënt seminars voor hun eigen cliënten.

Specialist zijn op een vakgebied betekent dat je ingewikkelde materie graag begrijpelijk wil maken om cliënten te helpen.  Maar door de drukte van de praktijk, is het vaak een uitdaging om een presentatie zo voor te bereiden dat het publiek naar huis gaat met een verhaal dat echt blijft hangen. Hiervoor zijn bovendien technieken nodig, die je niet leert tijdens de beroepsopleiding of tijdens de rechtenstudie. Storytelling is zo’n techniek.

Van der Feltz advocaten heeft ons specifiek hiervoor gevraagd om een aantal van de advocaten te begeleiden bij hun eerstvolgende presentatie, training en client seminar. We hebben ze geleerd om hun onderwerp te benaderen vanuit de vragen en behoeften van hun publiek. De deelnemers hebben geleerd hoe je een publieksgericht verhaal opzet en hoe je met storytelling een persoonlijke touch aan het onderwerp geeft.

Het effect? Partner Michelle de Rijke: “De presentatie ging goed! Met nog twee vergelijkbare presentaties voor de boeg weet ik dat ik nog veel profijt ga hebben van de gekozen aanpak.” En partner Ruben Wiegerink: “De training is voor mij heel nuttig geweest. Ik heb geleerd me te verplaatsen in mijn publiek. In plaats van ‘gortdroge’ criteria op te sommen, heb ik mijn presentatie opgebouwd aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Het was leuk om te doen en – ook niet onbelangrijk – ik had het gevoel dat mijn publiek het ook leuk vond om te horen.”

Meer lezen
Meer inspiratie?

Laat je inspireren

Ontvang onze nieuwsbrief